Sarotherodon mossambicus ciklide og slørhale?

jeg er som noen kanskje har fått med seg blitt eier av ett stykk ciklide, navn nevnt i overskriften.

Og jeg lurer på om denne har kan bo sammen med slørhaler eller gullfisker? For jeg ser at den kan klare seg i kaldt vann. jeg har en 63 liter stående nå som er satt av til gullfisker siden jeg ikke har varmekolbe til den. Jeg kan kun ha fisker som tåler litt kjøligere vann i det. Men så er det store problemet - er denne mossambic saken en finnenapper? jeg aner ikke om det er hann eller hunn for foreløpig er den ganske fargeløs og kjedelig men har antydning til rødt langs ryggfinnen og litt på halefinnen.

Blir vist i dagligtale kalt nathalie ciklide. Hun i buitikken måtte bla seg gjennom et digert engelsk leksikon før hun fant den. Ved første øyekast lignet den lite for den på bildet var mye mer fargerik på kroppen.
i profilen til fisken står det ay denkan leve i vann som er mellom 8 og 42 grader, men denne fisken blir veldig stor opptil 45cm. vist du søker på fiskens navn i fiskebasen kan du lese mer.
Jeg vet den blir stor, skrekk å gru , håper den vokser sakte iallefall hehe.

Men problemet er å plassere den. Jeg har to 63 litere som alternativ. I den som står på stuen har planen vært en stund å ha platy, guppy og mollyer - og jeg er redd mosambikk fisken kommer til å spise opp bebiene deres.

I karet på gangen er det kaldere vann uten varmekolbe, og der skal slørhalene gå siden de liker kaldt vann. Og det gjør jo denne cikliden også leser jeg. Men hvis den jager slørhalene eller tar halene deres kan den ikke bo der ... da må den bo med platyene på stuen . Og da spiser den vel opp bebiene ?

Så jeg føler meg litt fanget her. Jeg hadde aldri kommet på å kjøpe den fisken selv - men jeg fikk den av en veninne som ville være snill.

Skulle jeg hatt så store fisker av den typen ville jeg nok lagt til rette for det med stor plass og riktige forhold.
Jeg ville ha hørt med butikken om de kunne ta den tilbake, eventuelt selge den. En venn blir ikke fornærmet når hun får forklaringen på hvorfor du ikke kan ha den. I så fall er hun ingen venn Uansett er det viktigere å ta hensyn til fiskene, både de du har og den du har fått. Du kan jo uansett ikke beholde den når den begynner å vokse.

Jeg ville faktisk ha blitt litt sint om noen hadde kommet overraskende med et dyr som gave til meg, men det er nå meg da
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap