Forskjellige typer ciklider sammen?

Ciklide kar

Jeg har ikke så mye erfaring på dette området ennå, men jeg leser og vil lære. Kunne vært fint å få noen gode rå folk som kan om dette.

Vurderer å starte opp et ciklide kar. Fisker jeg er interessert i å ha i er:
- Golden (Labridochromis caeruleus)
- Delfin-ciklide (Cyrtocara moorii)
- Sebra-ciklide (Archocentrus nigrofasciatus)
- Palett-ciklide (Pelvicachromis pulcher)
- Sjica-ciklide (Archocentrus sajica)
- Demasoni-ciklide (Pseudotropheus demasoni)
- Heckels-ciklide (Acarichthys heckelii)
- Maylandia zebra

Jeg vet at sebra, heckels og sjica er en ciklide fra midt amerika og ikke malawisjøen. Men ville disse fiskene gått sammen?

Har fryktelig lyst på en gruppe diskus, men da kunne jeg ikke hatt sebra ciklider i hvertfall, de er ekstremt aggresive. Kunne de gått sammen med en de nevnte ciklidene fra malawisjøen?

Bare til å gi råd, innspill og eksempler om innredning, fisker som kunne
passet sammen osv

På forhånd tusen takk
Setter pris på informasjon og nyttige innspill.
Mvh Morten Milde
Heisann

Ciklider fra malawisjøen + fra diverse andre steder i afrika, kan stort sett ikke gå sammen med ciklider fra sør-amerika. Dette grunnet at de skal ha helt forskjellige vannverdier.

Discus passer heller ikke inn i et malawi kar, og til info så er også dicus en ciklide.

Når du kikker i fiskebasen så kan du lese deg til om den enkelte fisk skal ha surt og bløtt vann(sør-amerika) eller om de skal ha alkalisk og hardvann(malawi etc)

Surt er under ph 7
nøytralt ph7
alkalisk over ph 7
Og det er ikke bare vannverdiene som gjør det vanskelig/umulig. Søramerkansk ciklidespråk ligner ikke på afrikansk ciklidespråk, og resultatet blir drap.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap