Blå acara og annen fisk?

Sitter og les meg gal på fisk, og skal prøve å finne ut kva fisk eg skal ha i 325L. Skal ha nokre L maller og så skal eg flytte over cory aeneus som eg har i 120L, ca 8stk.
Lurer litt på Blå Acara og Scalare. Bør finne ut fiskeart snart slik at karet kan innredast etter det.
Vil desse fiskane kunne gå ilag??
Blå acara og scalare
Hei. Har en forkjærlighet for blå acara og scalarer. Har hatt disse i fellesskap i 160L og nå i 220L. Såfremt acaraen ikke går i lek har det hos oss ikke vært noen problemer. Ciklider og lek stiller saken i noe annet lys. Har for øyeblikket 3 scalarer og en blå acara hann, samt annen fisk som sajica og sterbaimaller. Ingen problemer.

WK

Så det skal gå bra altså.
Lurer då på kor mange som er best å ha av scalare? Acara er vel best med et par?
Du vet at disse ciklidene er pardannende. Scalaren er også en ciklide. Når de har dannet par kommer lekelysten. Blå acara er ganske så revirhevdende, og vil helt klart legge beslag på en stor del av akvariet, kanskje største delen av akvariet også. Da trenger det ikke å bli så greit for andre. Min erfaring er at scalarene ikke er så revirhevdende, ikke trenger så store revir som blå acara. Setter du inn et par blå acara og de danner et lekspar vil det uvergerlig skape problemer for andre fisker. Vil du yngle på blå acara, bør disse fortrinnsvis gå i eget kar. Skal du unngå lek med et lekspar må det sannsynligvis være så trangt, så mange fisker, at denne lysten dempes.
WK

Kanskje det er bedre med kun scalarer og kanskje en annen type ciklide ?
Sajika el. en annen type.
Har ikkje eget kar til et lekspar acara. Har kun en 120l og der passer dei ikkje inn med beboerne som er der. Små tetraer.
donna
Kanskje det er bedre med kun scalarer og kanskje en annen type ciklide ? Sajika el. en annen type. Har ikkje eget kar til et lekspar acara. Har kun en 120l og der passer dei ikkje inn med beboerne som er der. Små tetraer.

Ville heller valgt Blå Acara enn Sajika Ciklide da Sajika Cikliden blir mye mer aggrevis enn det Blå Acaren blir.
Den vill mest sansylig gå fint i eit selskapkar helt til det dannes par. Disse store Ciklidene bør helst hodes i artskar under lek.
Jeg ville heller ikke hatt Scalarer i lag med Blå Acara eller Sajica Ciklide da min erfaring med Scalarer er at de er nyskerrige, de skal bort å sjekke ut alt, og det kommer det helt sikker til å sjekke ut egga og etter hvert yngelen som de kommer til å spise, og da bli leksparte agreive og det kommer til å bli mye jaging.

hm, No blir eg meir og meir usikker på fisk.
Så vis eg har blå acara bør eg unngå scalare? Ka med scalare og rød kurvciklide.? Vil det gå bedre. El. skal eg kutte ut scalare?
Men vis det passer kun å ha et par acara og ingen annen fisk da gløymer eg acaraen. Da får eg søke på annen fisk. Vil gjerne ha litt fredelig fisk, ihvert fall utenom lekstida.
Akvariet er foreløbig innreda med div. huler. Det er mulig å forandre for det er ikkje vatn i enda.
Men kva fisk som passer ilag med scalare da?
De fleste av de søramerikanske dvergciklidene passer fint sammen med scalarer siden de stort sett holder til nede ved bunnen mens scalarene helst holder seg lenger oppe i karet.

Kurvciklider har du selv nevnt. I tillegg så er begge sommerfuglciklideartene mulige. Apistogramma-artene selvfølgelig og min nye favoritt, nøkkelhullciklider. Apistoene legger forresten egg i huler mens de andre legger eggene i det fri, på flate steiner eller lignende.

Selv om karet er såpass stort så ville jeg holdt bare en art om du velger blant apistoene. De er såpass territorielle når de har egg og unger. De andre kan du fint ha to par av, enten du velger to av samme art eller et par av to arter.

Skal du holde coryer i tillegg så ville jeg kanskje prøvd med et par til å begynne med og se hvordan det går. To par kan finne på å erobre så mye av bunnen at coryene ikke får være i fred noe sted.

Takk for svar.
Trur eg no har komt litt nermere et valg.
Trur eg vil ha Rød kurvciklide, Nøkkelhullciklide ,scalare.
Den nøkkelhullciklide var fin den.
Av fisk ellers tenkte eg på L malle. og en haug med ottoa.
Er no usikker på corydoras. Tenkte eg skulle flytte over aeneusane.

Vil dette bli for mykje fisk??

Rød kurvciklide.
Nøkkelhullciklide.
Boliviansk Sommerfuglciklide.?
Scalare - Leopoldi.( dverg).
Siamesisk algeeter.
Otocinclus.
L maller.
Corydoras.

325L akvarie.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen