Div ciklidespørsmål
jeg er litt fersk, men bruker mye forumet og søker meg til det meste..
har noen spørsmål for det:
Jeg skulle gjerne hatt noen ciklider, hvilke ciklider er lett å ha?
jeg har søkt litt på databasen her, men det er jo ett hav av ciklider, er det noen dere anbefaler? noen som går bedre sammen enn andre?
har ett 138L bordakvarie. Det er et stuebord som er ett akvarie.
Vi bruker det jo som ett stuebord og lurte på om det kan skape veldig stress for fisken å se oss farte frem og tilbake og sette ting oppå bordet? :P
man bruker visst salt i vannet når man har ciklider, er da ciklider saltvannsfisk?
takk for alle svar!
har noen spørsmål for det:
Jeg skulle gjerne hatt noen ciklider, hvilke ciklider er lett å ha?
jeg har søkt litt på databasen her, men det er jo ett hav av ciklider, er det noen dere anbefaler? noen som går bedre sammen enn andre?
har ett 138L bordakvarie. Det er et stuebord som er ett akvarie.
Vi bruker det jo som ett stuebord og lurte på om det kan skape veldig stress for fisken å se oss farte frem og tilbake og sette ting oppå bordet? :P
man bruker visst salt i vannet når man har ciklider, er da ciklider saltvannsfisk?
takk for alle svar!
Postet 27.10.08 kl 16:31
Endret: 28.10.08 kl 11:53
Her har du en Dvergciklide som passe perfekt i 138 liter.
Du skal ikke ha salt i vannet, men du må bruke litt eikeekstrakt for å gjøre vannet litt surt.
Du skal ikke ha salt i vannet, men du må bruke litt eikeekstrakt for å gjøre vannet litt surt.
Postet 27.10.08 kl 16:51
¨Janne Børmarkenjeg er litt fersk, men bruker mye forumet og søker meg til det meste.. har noen spørsmål for det: Jeg skulle gjerne hatt noen ciklider, hvilke ciklider er lett å ha? jeg har søkt litt på databasen her, men det er jo ett hav av ciklider, er det noen dere anbefaler? noen som går bedre sammen enn andre?
Ja det er som du sier, det finest ett hav av ciklider. Noen er vanskelige å holde, noen får ikke yngel i akvarium og andre får mye yngel.
Tenker du på å få yngel med ciklidene ?
Da kan jeg anbefale deg Palettciklide.En fin fisk får nybegynnere som ønsker oppdrett med en type ciklide.
Det er en ciklide så ikke blir så veldig stor ( litt over 10 cm ). Du får tak i den i de fleste dyrbeutikker. Det eneste du trenger er en hule og 1 mann og 1 dame og vannverdiene gode så han du nesten grantert yngel.
De alle fleste ciklidene bør være i artskar. I i så pass lite kar som 138 liter er det best med bare en type. Men det kommer ann på innredningen.
Men du har jo alle Apistogramma artene. Det fines mangen 100 forskjellige og det går fint ann å få de også til å yngel, men ikke fult så lett som Palettene som jeg nevnte tidligere.
Det er etter smak og behag. Noen har fine farger andre er nesten helt gråe, om jeg var deg ville jeg sett på
denne lista med cikldier som passer i en 138 liter. Og så kan du se deg ut noen du synes er fine og så kan du spør/ søke lit mer direkte om de bestemte fiskene du ønsker
Postet 27.10.08 kl 17:26
Postet 27.10.08 kl 21:48
Janne Børmarkentakk for svar! men det var faktisk salt jeg fikk for å øke hardheten på vannet.. (tror jeg! det står instant cichlid tanganyika malawi, salt for health and reproduction of cichilds..!)
Det er ikke noe vits å bruke dette om du ikke skal ha malawi eller tanganyika ciklider som kommer fra dise to sjøene i Afrika. Skal du ha sør-amerikanske ciklider så skal du ikke bruke dette, da disse trives i surt vannn, dvs under Ph7.
Om du vil prøve noen lette sør-amerikanske ciklider så kan jeg anbefale Boliviansk sommerfuglciklide, Rød/vanlig kurvciklide +++. Søk gjerne i fiskebasen her på AF.
Alle disse artene er fredlige ciklider som passer godt inn i et selskapsakvarie med noen tetraer og cory feks. Jeg har ungfisk på rød kurvciklide til salgs om dette skulle være av interesse.
Postet 27.10.08 kl 22:03
Postet 27.10.08 kl 22:11
Postet 27.10.08 kl 22:15
Janne Børmarkenok, men av ren nysgjerrighet, er det da saltvannsfisker? siden man tilsetter salt? eller er jeg helt på jordet :P
Hehe nei, grunnen til at man tilsetter dette saltet er for å få opp PH over 8 og holde den der, siden fisk fra disse sjøene skal ha ph stort sett over ph8.
Dvs alkalisk vann som er alt over ph7
PH7 er nøytralt
Og alt under PH7 er surt vann
Postet 27.10.08 kl 22:18
Postet 27.10.08 kl 22:19
Postet 27.10.08 kl 22:24
Postet 27.10.08 kl 22:45
Postet 27.10.08 kl 23:11
Janne Børmarkenok, men av ren nysgjerrighet, er det da saltvannsfisker? siden man tilsetter salt? eller er jeg helt på jordet :P
De sier ofte at ferskvannsfisker skal ha mer salt i vannet enn det det normalt er i vannet de "kommer fra", og at saltvannsfisker skal ha mindre salt enn det er i havet... om det stemmer, det er jeg faktisk ikke helt sikker på(?), men som du da skjønner, så trenger de ikke være saltvannsfisker for å ha salt i vannet deres hehe...
Postet 02.11.08 kl 23:19