Rolig ciklide

Hei
Eg har lyst å skaffe meg ciklider igjen, for dei er så nydelige når dei legg egg og passar yngel. Har hatt palettciklide, men desse blir så agressive under leik at eg ikkje er sikker på korleis det ville gått med gullgurami og blågurami i karet.
Desse er jo eindel større enn det paletten er så det er mulig dette hadde gått.
Synspunkt?

Viss ikkje lurer eg på om det er nokon rolige ciklider som er lette å få i leik som ikkje ville ha myrda alt som var i karet? Har 120 liter kar. 1 par av gullgurami og 1 par av blågurami. + eit par ancistrus.
Nøkelhullciklidene er jo veldig fine da. Men de er ikke så veldig enkle å få i lek. Men dei er veldig rolige. Selv har jeg 3 stk i et selskapskar med Gurami og det fungerer helt fint.
Men det er en ciklide som ikke har så mangen farger likevel nydelige og veldig snille.
En annen ciklide som jeg vil anbefale, er Rød Kurvciklide. Det er en rolig fisk etter andres erfaring ( jeg har ikke hatt den ) Den er heller ikke så vanskelig å få yngel med.

Men ciklider bør helst være i artskar med tanke på lek. Så det er litt vanskelig å finne noen som ikke kommer til å ta Guramiene dine.
Jeg kan anbefale røde kurvciklider, og disse er blant de roligste man finner av sør-amerikanere. Men som med alle andre ciklider så øker agresivitetet på dem når dem får egg/yngel. Men dette er jo egentlig bare bra, da de vil passe på avkommet sitt.

Men siden du allerede har to par med diverse guramier, så har jeg en liten følelse på at det kan by på problemer. Det er rett og slett ikke nok plass etter min erfaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap