Apistogramma panduro

Forelsket meg i disse og vurderer nå ett nytt kar. Neontetraene trenger også ett bedre tilpasset hjem, og burde vel også gå greit sammen med dem. Har også en tanke for noen corydoras i samme, men de vil jo gjerne litt høyere i PH så langt som jeg har funnet ut... Noen som har en formening om dette er en god sammensettning eller ikke? Alle disse vil ha bløtt vann, hvordan løser dere det? Omnoen har noen forslag til innredningen eller noen synspunkter tar jeg gjerne imot de også Planen er et kar på 100-150 liter
Om du holder ph på rundt 6 så vil det ikke skape problem for flesteparten av coryartene. Enkelte arter tåler enda surere vann også (for eksempel concolor), mens et fåtall (blant annet trilineatus) helst vil ha nøytralt vann. Det gjelder altså å plukke seg ut den som passer best.

Dessverre så har jeg ingen egen erfaring med akkurat denne apistogrammaen, men har holdt agassizii i en 180 liter med coryer og det fungerte ikke helt bra. Ciklidene okkuperte mesteparten av bunnarealet så mallene ble mye jaget. Nå er det mulig at panduroen er en snillere art og at det vil fungere greit med nok av huler og gjemmesteder. Du må også være klar over at både coryer og neontetraene vil være etter egg og yngel om du planlegger avl på ciklidene.

Innredningen bør bestå av mye røtter, huler og plantevekst. Om ikke røttene senker ph-en tilstrekkelig så kan jeg anbefale eikebarkekstrakt. Denne er konsentrert og drøy i bruk. Bare vær obs på at du må sjekke ut i bøtter på forhånd hvor mye du trenger og aldri tilføre den i ufortynnet versjon rett i karet. Endringer av vannverdier må også tas over tid, spesielt senking av ph. Noe mer enn en halv grad i døgnet anbefales ikke, helst enda mindre om mulig.

Panduroen må være en av de vakreste dvergciklidene så jeg skjønner godt at du har falt for de
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap