Rød kurvciklide: hvor mange i et 80 l kar?
Hei dere Er i planleggingsfasen for oppstart av mitt nyinnkjøpte akvarie, og trenger litt hjelp av dere erfarne fiskekjennere. Ciklider og L-maller er favorittene mine. Etter mange timers leting igjennom ciklidejungelen, har valget mitt tilslutt falt på rød kurvciklide. Så: hvor mange kan jeg ha i en 80-liter? Bør jeg ha en spesiell kjønnsfordeling? Hvilke L-maller kan passe sammen med ciklidene? Er det noen spesielle planter som kan anbefales i et akvarie med denne type fisk? Dersom dere har andre tips til oppsett av karet mitt må dere gjerne si ifra På forhånd takk for hjelpen
Postet 30.10.08 kl 21:59
Å ha mange ciklider i et lite kar på 80 liter er ikke så lurt. Det beste er å holde de i par ( 1+1 ). Men du kan kjøpe f.eks 5 stk og se om det danner seg et par. ( om du tenker på yngel )
Om du skal ha denne cikliden er er det anbefalt å ha 100 l ++ for å holde den i kar med andre fisker.
Denne cikliden vill mest sansynlig la de flesta planter stå i fred.
Anbefalt innredning er:
- Godt beplanted
- Røtter
- Torvekstrakt
- Harde overflater ( steiner og røtter )
- Temp. 27-28
- Røde mygglarver.
Om du skal ha denne cikliden er er det anbefalt å ha 100 l ++ for å holde den i kar med andre fisker.
Denne cikliden vill mest sansynlig la de flesta planter stå i fred.
Anbefalt innredning er:
- Godt beplanted
- Røtter
- Torvekstrakt
- Harde overflater ( steiner og røtter )
- Temp. 27-28
- Røde mygglarver.
Postet 30.10.08 kl 22:14
Takk for svar, Fisken Magnus Uff, vanskelig, dette her... Jeg tror kanskje det vil se litt snaut ut med bare 2 fisk i karet, så tror jeg må bruke enda mere tid til å gå igjennom fiskebasen... Har forøvrig god tid, skal ikke fylle karet med vann før i morgen, så da er det jo ennå endel uker til jeg kan ha fisk oppi
Postet 01.11.08 kl 18:06
Postet 01.11.08 kl 18:37
Jeg har god erfaring med denne cikliden, og et par er maks. Men som sagt lenger opp i tråden så kan de lønne seg å kjøpe flere små, rundt 6 stk for så å la dem danne par. Når dette er gjort så må resten ut av karet, ellers blir det krig.
Når det gjelder planter så fungerer alle typer, disse ciklidene rører ikke planter. Men de trives i godt beplantede akvarier, sammen med en liten tetra stim.
Om du er ute etter yngel på dem, så vil jeg bare anfefale ottoer som algespisere, da ancistrus og en del andre l-maller vil spise egg etc natterstid. Da sover nemmelig herr og fru ciklide.
Til lekssubstrat så funker det meste, men flate steiner som skifer har slått best ann hos meg.
Ph mellom 5,5 og 6 har jeg fått mine i lek, sammen med kaldtvannsbytter( senker tempen 3-4 grader), med dertil god foring med røde mygglarver eller frossen artemia.
Når det gjelder planter så fungerer alle typer, disse ciklidene rører ikke planter. Men de trives i godt beplantede akvarier, sammen med en liten tetra stim.
Om du er ute etter yngel på dem, så vil jeg bare anfefale ottoer som algespisere, da ancistrus og en del andre l-maller vil spise egg etc natterstid. Da sover nemmelig herr og fru ciklide.
Til lekssubstrat så funker det meste, men flate steiner som skifer har slått best ann hos meg.
Ph mellom 5,5 og 6 har jeg fått mine i lek, sammen med kaldtvannsbytter( senker tempen 3-4 grader), med dertil god foring med røde mygglarver eller frossen artemia.
Postet 01.11.08 kl 19:04
Endret: 01.11.08 kl 19:06
Tusen takk for gode råd begge to, hva skulle jeg gjort uten eksperthjelp Har fylt karet i dag, så nå skal det få godgjøre seg noen uker før de første beboerne kommer i hus. Jeg har brukt biltemasand til bunnsubstrat, har en mangroverot, skifer, og har plantet 5 planter, 3 av dem er av ubestemmelig art (alle var umerket i butikken). Må nok lete litt rundt i plantebasen i kveld, vil jo gjerne vite hva jeg har kjøpt Eikebarkekstrakt er på vei i posten, springvannet her har pH 8, så den må senkes litt. Tror jeg skal satse på Otto som algespiser, og kanskje kardinaltetra som "dekorfisk". Igjen, takk for hjelpen
Postet 02.11.08 kl 20:54
Tom KristiansenJeg har god erfaring med denne cikliden, og et par er maks. Men som sagt lenger opp i tråden så kan de lønne seg å kjøpe flere små, rundt 6 stk for så å la dem danne par. Når dette er gjort så må resten ut av karet, ellers blir det krig.
Hvordan ser jeg om de har dannet par?
Vi har kjøpt 6 kurv'r og de har begynt å få farge, men kan ikke se at de har dannet noe par ennå.. Hvordan kan jeg da se forskjell på kjønnene?
Postet 10.11.08 kl 17:07
Kjøpte du de på auksjonen til OAK?
Hannene er i utgangspunktet litt større, i tillegg så vil dem få en liten pukkel i panna, noe hunnene ikke får.
Når de danner par så vil dem som regel holde seg samlet(finne seg et teritorie) og jage bort andre, de vil også stå å brife med finner og vise farger til hverandre.
Hannene er i utgangspunktet litt større, i tillegg så vil dem få en liten pukkel i panna, noe hunnene ikke får.
Når de danner par så vil dem som regel holde seg samlet(finne seg et teritorie) og jage bort andre, de vil også stå å brife med finner og vise farger til hverandre.
Postet 10.11.08 kl 17:14
nei, det var kakadueciklider jeg kjøpte på den auksjonen og de har hatt yngel en gang nå.. men tror ikke det er igjen noen levende lengre..
Kurv ciklidene kjøpte jeg på tam alna. mulig det er så små ennå at de ikke har begynt å danne par. får bare holde øye med de jeg da.. Fordi de er stort sett venner alle sammen ennå.. Ser noe "kniving" mellom enkelte individer, men ikke masse.
Kurv ciklidene kjøpte jeg på tam alna. mulig det er så små ennå at de ikke har begynt å danne par. får bare holde øye med de jeg da.. Fordi de er stort sett venner alle sammen ennå.. Ser noe "kniving" mellom enkelte individer, men ikke masse.
Postet 10.11.08 kl 17:39
Tom KristiansenKjøpte du de på auksjonen til OAK? Hannene er i utgangspunktet litt større, i tillegg så vil dem få en liten pukkel i panna, noe hunnene ikke får. Når de danner par så vil dem som regel holde seg samlet(finne seg et teritorie) og jage bort andre, de vil også stå å brife med finner og vise farger til hverandre.
Det ser ut som om noen ha pukkel, men er ikke sikker... de vokser seg vel til... men skal de holdes i harem, eller 1+1?
Postet 11.11.08 kl 08:22
Postet 11.11.08 kl 10:24
Postet 11.11.08 kl 10:46