Plantebespisning
herosen (heros severus) min spiser planter, den er nevnt i kunnskapsbasen som karnivor. er dette normal oppførsel, eller kan jeg konkludere med at de mangler noe? de spiser hva som helst av planter, unntatt anubias, og nå ser jeg meg nødt til å kvitte meg med de, hvis ikke det kan stoppes. noen som har erfaring med disse? vil vitaminer kunne gjøre susen? finnes det noen "gnagestein" som kan gi de nødvendige ingredienser, så de kan styre det selv?
Postet 31.10.08 kl 13:34
Postet 31.10.08 kl 13:47
Heros artene er ikke rene kjøttspisere - de er altetere som trenger en del grøntfor.
De er laget for å spise planter fra naturens side og det klarer men ikke å hindre dem i med mindre man har plastplanter.
Det at man kan få grøntspisende fisk til å slutte å spise planter ved å gi dem nok grøntfor er etter min mening en myte.
Man kan begrense plantespisingen men man vil aldri få dem til å holde opp helt.
Er man redd for blomsterbedene sine slipper man heller ikke løs en ku i hagen selv om den har et trau fullt av høy
De er laget for å spise planter fra naturens side og det klarer men ikke å hindre dem i med mindre man har plastplanter.
Det at man kan få grøntspisende fisk til å slutte å spise planter ved å gi dem nok grøntfor er etter min mening en myte.
Man kan begrense plantespisingen men man vil aldri få dem til å holde opp helt.
Er man redd for blomsterbedene sine slipper man heller ikke løs en ku i hagen selv om den har et trau fullt av høy
Postet 31.10.08 kl 22:25
Postet 31.10.08 kl 22:31
da kan de nok ikke bli hos meg, og jeg har allerede fått en kjøper på de. jeg kjøper aldri fisk uten å sjekke i kunnskapsbasen først, så det er kjedelig når jeg bommer slik. jeg vil veldig gjerne ha en del planter, og jeg sto en time å plantet ut små gress stiklinger på torsdag, snur ryggen til i to minutter, og må begynne på nytt. sånt er kjedelig. jeg har tydeligvis oversett eller ikke tatt alvorlig den kommentaren i kunnskapsbasen. min feil. men de får nå et bedre tilpasset og større sted å bo.
Postet 01.11.08 kl 10:05
Postet 01.11.08 kl 11:34