Hvorfor vil ikkje discusen spise mat?
Postet 06.11.08 kl 07:05
Den kan være syk.
Du kan ha andre fisker som forstyrrer dem.
Den misstrives av en eller annen grunn.
Den er kanskje ikke vant med den maten du gir.
Discus kan være litt sære og trenger tid for å venne seg til ny mat.
Hvor mange discus har du?
Gjelder matvegringen alle sammen?
Har du hatt dem lenge?
Veldig ofte skyldes spisesvegring at du har for dårlig vannkvalitet.
Hvor ofte skifter du vann?
Hvor mye skifter du om gangen?
Hva slags discus mat bruker du?
Du kan ha andre fisker som forstyrrer dem.
Den misstrives av en eller annen grunn.
Den er kanskje ikke vant med den maten du gir.
Discus kan være litt sære og trenger tid for å venne seg til ny mat.
Hvor mange discus har du?
Gjelder matvegringen alle sammen?
Har du hatt dem lenge?
Veldig ofte skyldes spisesvegring at du har for dårlig vannkvalitet.
Hvor ofte skifter du vann?
Hvor mye skifter du om gangen?
Hva slags discus mat bruker du?
Postet 06.11.08 kl 08:14
Jeg ser på profilen din at du har to stk discus i en 110 liter.
Discus er stimfisk og trives ikke så godt når de er bare 2 stk.
Dessuten er karet ditt alt for lite for discus.
Det alene kan være grunn nok til at de sturer.
Når discus har bestemt seg for å slutte å spise kan de være stae og fortsette med dette i det uendelige. Jeg avlivet nettopp en discus som ikke hadde spist på 3 måneder, kanskje enda lenger.
Denne discusen var mye mindre enn de andre discusene mine, og grunnen til at det trakk seg tilbake var fordi den ble mobbet av de andre.
En ting jeg glemte i første innlegg er at du kan ha feil temperatur. Hva er temperaturen i karet ditt?
Discus trives ikke i temperaturer under 28 grader. Spesielt unge discus bør ha det varmt. Med for lav temperatur vil de ofte sture og blir mindre motstandsdyktig mot sykdommer.
Discus er stimfisk og trives ikke så godt når de er bare 2 stk.
Dessuten er karet ditt alt for lite for discus.
Det alene kan være grunn nok til at de sturer.
Når discus har bestemt seg for å slutte å spise kan de være stae og fortsette med dette i det uendelige. Jeg avlivet nettopp en discus som ikke hadde spist på 3 måneder, kanskje enda lenger.
Denne discusen var mye mindre enn de andre discusene mine, og grunnen til at det trakk seg tilbake var fordi den ble mobbet av de andre.
En ting jeg glemte i første innlegg er at du kan ha feil temperatur. Hva er temperaturen i karet ditt?
Discus trives ikke i temperaturer under 28 grader. Spesielt unge discus bør ha det varmt. Med for lav temperatur vil de ofte sture og blir mindre motstandsdyktig mot sykdommer.
Postet 06.11.08 kl 08:20
Endret: 06.11.08 kl 08:22
jeg kjøpte dem for 3 dager siden.
jeg mater dem me små rød diskus mat.
de er ganske små.
jeg har 2 diskus.
kun corydoras på bunn og en lat gibbiceps.
ingen spiser.
skifter ein tredjedel vann annen vær dag.
nutron discus forer jeg dem me.
Skal få spesial mat av Rose U
og en vallisineria (sikkert skrevet feil)
jeg har tatt stengel plante på toppen (som flyter)
som diskusen kan gjemme seg under.
lyset skal jeg ha minst mulig på.
jeg mater dem me små rød diskus mat.
de er ganske små.
jeg har 2 diskus.
kun corydoras på bunn og en lat gibbiceps.
ingen spiser.
skifter ein tredjedel vann annen vær dag.
nutron discus forer jeg dem me.
Skal få spesial mat av Rose U
og en vallisineria (sikkert skrevet feil)
jeg har tatt stengel plante på toppen (som flyter)
som diskusen kan gjemme seg under.
lyset skal jeg ha minst mulig på.
Postet 06.11.08 kl 15:08
Man begynner ikke med færre diskuser enn 5-6 stk.
Kan ha et voksent parr da, viss noen er i tvil.
Men 2 stk små diskuser vil dessverre aldri gå bra.
Enten så stopper de og spise og starter aldri i gjenn(noe som ikke er uvanlig).
Eller så begynner de å spise igjen og etterhvert så vil den ene diskusen "mobbe/plage"den andre slik at den mest sansynlig dør.
Slik er ofte "sanheten"viss man ikke følger "reglene"for oppstart av diskuskarr.
Og for det andre så har du altfor lite karr.
Tenk på diskuser når du minimum har over 350 l(min mening da).
Kan ha et voksent parr da, viss noen er i tvil.
Men 2 stk små diskuser vil dessverre aldri gå bra.
Enten så stopper de og spise og starter aldri i gjenn(noe som ikke er uvanlig).
Eller så begynner de å spise igjen og etterhvert så vil den ene diskusen "mobbe/plage"den andre slik at den mest sansynlig dør.
Slik er ofte "sanheten"viss man ikke følger "reglene"for oppstart av diskuskarr.
Og for det andre så har du altfor lite karr.
Tenk på diskuser når du minimum har over 350 l(min mening da).
Postet 06.11.08 kl 15:15
Såvidt jeg kan se er det en ganske ung fyr som eier dette akvariet (12 år). Og det er flott at man får seg sunne interesser allerede i ung alder.
Du må derfor ikke bli lei deg selv om vi kommer med endel kritiske kommentarer. Men jeg foreslår at du kvitter deg med discusene så snart som mulig og satser noen enklere fisker. Discus i en 110 liter vil aldri gi deg noe annet enn ergrelser og bekymringer.
Når du får litt mer erfaring (og litt bedre råd) kan du kjøpe deg et større kar slik at du kan gi discusene litt bedre forhold å leve under. I mellomtiden kan du jo du lese endel om discus og lære deg hva som kreves for at disse fiskene skal trives.
Lykke til med en spennende hobby... Stå på..
Du må derfor ikke bli lei deg selv om vi kommer med endel kritiske kommentarer. Men jeg foreslår at du kvitter deg med discusene så snart som mulig og satser noen enklere fisker. Discus i en 110 liter vil aldri gi deg noe annet enn ergrelser og bekymringer.
Når du får litt mer erfaring (og litt bedre råd) kan du kjøpe deg et større kar slik at du kan gi discusene litt bedre forhold å leve under. I mellomtiden kan du jo du lese endel om discus og lære deg hva som kreves for at disse fiskene skal trives.
Lykke til med en spennende hobby... Stå på..
Postet 06.11.08 kl 15:38
Postet 06.11.08 kl 16:19
Hvis det er slik at du får et større kar etterhvert, med flere discus også, så må vi jo holde de 2 du har fra før i live. Jeg forstår det slik at du bare forer med discusgranulat. Det er vel det vanskeligste foret å begynne med. Prøv med å kjøpe røde frosne mygglarver, all discus liker det, og kanskje frossent oksehjerte. Etterhvert, hvis discusen begynner å spise, kan du forsiktig blande granulat med det andre foret og venne discusen til tørrforet. Men det beste for discusen er som nevnt ovenfor å prøve å selge dem, eller kanskje du skjenner noen med et stort discuskar fra før, som kan ha dem for deg mens du venter på nykaret. For beklageligvis er det slik i discusverdenen at to små discus vil få store problemer med å overleve alene over en lengre periode.
Jon
Jon
Postet 06.11.08 kl 16:38