Har fått egg!

Nå har min Haplochromis obliquidens fått egg , de har den i munnen. Jeg lurer på hvor lenge de går med eggene i munnen til det blir yngel? Hvor lenge går de med yngelen i munnen? Dette er første gangen jeg har fått dette til, spennende. Har denne fisken noe lettere navn? Er det sånn at jeg må la akvariet være i ro nå, eller kan jeg skifte vann, ordne på innredningen og gjøre som normalt?
Det tar mellom to og tre uker til eggene klekker ifølge denne tråden om arten. Han som skrev i den tråden, strippet hunnen i et eget kar etter 30-32 dagers munnruging og tok vare på yngelen der.

Man skal alltid være forsiktig med å fikle for mye i karet når man har egg og yngel på fisk der. Spesielt arter som er munnrugere eller arter som vokter egg og yngel. Ominnredning eller tukling med innredningen er det siste du bør drive med nå. Vanlige vannbytter er ok, men stikk ikke hendene ned i karet med mindre du er absolutt nødt. Stress kan få hunnen til å oppgi eggene og spytte dem før de er klare.

Jeg tar rolige og forsiktige vannbytter i perioder jeg har ciklider (sør-amerikanske sådan) med egg eller yngel. Slamsuger ikke i slike perioder (sjelden ellers også), men tapper forsiktig bare vann ut fra motsatt hjørne av karet av der ciklidene holder til, alt for å forstyrre eller stresse dem minst mulig.
Å der var de bort?
Hvorfor har ho spist eller spyttet eggene? Ho fikk egg fredag og mandag var de borte. Ho spiste ikke når ho hadde egg ( det er da helt normalt) men plutselig var munnen tom og hun spiser igjen. Er det noen som vet hva som har gått galt, er det bare flask at de går tiden ut eller?
det er mange fisker som trøbler og surrer de første gangene de har egg, og trenger å øve noen ganger før de får det till.
Det var god og høre at det er helt normalt. Det er hvis første gangen de har lagt egg. Men det var jo veldig spennende så lenge det varte. Skal ta et vann bytte og se om jeg klarer det en gang til. Bør jeg vente ei stund eller begynner de å leker så tett opp mot sist gang?
bare gjør som du gjør du. det er ikke noe vits å stresse opp fisken med noe ekstra mas. når de leker så trives dem
har dem lagt egg en gang, legger dem garantert igjen.
Endelig er eggene klekket.
Sist ble det mislyket men,nå går ho med yngel i munnen. Lurer på om hun går med yngel lenge i munnen,Dager,uker eller timer. Det hadde jo vært gøy å fått spyttingen med seg.
Tømt fisken.
Igår hadde fisken min gått med unger og egg i over en måned og begynte å bli ganske så utmagret og slapp. la seg over på siden og virket utmattet. så da var det bare å begynne å flytte de fiskene som jeg hadde i 60 l min . Tok opp den fisken som var full av unger, tømte den det var så mange unger sikkert 35 stk. Sprell levende, sinnsykt artig. Første gangen jeg har gjørt det. Hadde alle ungen over i det lille akvariet, og der har de mange hjemmeplasser. Men lurer på hva jeg skal mate de med? er det noe spesielt til de små. eller er det nok at jeg finkorner det samme foret som de store får. Mora til disse ungen virket litt fortumlet en kort stund men kastet seg fort over maten. Håper nå på at noen av de små vil overleve.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap