Blue ramirezi = blå sommerfuglciklide?
Postet 19.11.08 kl 11:55
Postet 19.11.08 kl 11:59
Postet 20.11.08 kl 11:38
Postet 20.11.08 kl 11:41
Postet 23.02.09 kl 12:41
Postet 23.02.09 kl 12:47
Postet 23.02.09 kl 12:55
TootsieBetyr det da at [I]A. borelli[/I] ikke er en naturlig type?
Hva har Apistogramma Borelli med akkurat denne tråden? Fins selvfølgelig fisker som er naturlige blåe. Men akkurat denne versjonen av sommerfuglciklide er er kunstig avla fram enten i asia eller Tyskland. Fins også en sommerfuglciklide som er gul som også ikke er naturlig. Men jeg kan ikke skjønne at folk vil ha disse, da den i naturlig form er mye penere.
Postet 23.02.09 kl 13:08
Postet 23.02.09 kl 14:04
Ken MyrsethSmaken er som baken delt. Jeg personlig synes oppdretts diskuser er langt penere enn VF. Vi må bare respektere at folk liker forskjellige fargevarianter av noen fisker.
Jeg respektere at andre liker disse, men jeg vil på en annen side oppfordre folk å kjøpe fisken slik den egentlig er og her snakker vi ikke om discus men om vanlig sommerfuglciklide som er nydelig fra naturen side, før vi mennesker begynte å tukle med genene.
Har jo også kommet balong sommerfuglciklide nå også, og jeg syns at et sted må grensen gå. Ødelegger jo fisken helt.
Postet 23.02.09 kl 15:05
Tom Kristiansen[QUOTE=Ken Myrseth]Smaken er som baken delt. Jeg personlig synes oppdretts diskuser er langt penere enn VF. Vi må bare respektere at folk liker forskjellige fargevarianter av noen fisker.
Jeg respektere at andre liker disse, men jeg vil på en annen side oppfordre folk å kjøpe fisken slik den egentlig er og her snakker vi ikke om discus men om vanlig sommerfuglciklide som er nydelig fra naturen side, før vi mennesker begynte å tukle med genene.
Har jo også kommet balong sommerfuglciklide nå også, og jeg syns at et sted må grensen gå. Ødelegger jo fisken helt.
Hva er forskjellen på oppdrettsvarianten av diskuser og sommerfugler-ingen spørru meg.
Men ja enig at alle fisker som blir "fucket"opp med helt annen kroppsfasong enn de har til vanlig ikke bør kjøpes.
Men en fisk med en annen fargevariant en orginalt, ja det ser jeg ikke noe galt i.
Da er det mange arter man ikke kan/bør kjøpe.
Postet 23.02.09 kl 16:13
Forskjellen er jo at sommerfuglcikliden er mega flott helt naturlig, kontra diskus som er veldig kjedelig hehe:P
Når det er sagt så vet jo fleste som har hatt sommerfuglciklide at disse er veldig skjøre, noe jeg mener kommer av avl og hormonbehandling fra disse store oppdretterne rundt om. Og når disse i tillegg designer en ny fargeart så syns jeg ikke noe om dette.
Men om man ser på diskus oppdrett, som feks. Stenker så dretter de på kvalitet og ikke for å tjene mest mulig penger, og de fargevariantene de har er også levedyktige. Noe man ikke akkurat kan si om sommerfuglciklider.
Når det er sagt så vet jo fleste som har hatt sommerfuglciklide at disse er veldig skjøre, noe jeg mener kommer av avl og hormonbehandling fra disse store oppdretterne rundt om. Og når disse i tillegg designer en ny fargeart så syns jeg ikke noe om dette.
Men om man ser på diskus oppdrett, som feks. Stenker så dretter de på kvalitet og ikke for å tjene mest mulig penger, og de fargevariantene de har er også levedyktige. Noe man ikke akkurat kan si om sommerfuglciklider.
Postet 23.02.09 kl 16:23
Tror personlig at Mona's innlegg er riktig, nemlig at det ikke finnes noen blå sommerfuglciklide, men at navnet brukes på den vanlige fargevarianten. Vet at det finnes en fremavlet gul variant, men har enda til gode å se noen blå variant enten det dreier seg om bilder eller i butikken.
Vet at en del blir hormonbehandlet for at de skal få "voksne" farger når de fremdeles er ungfisk, men det dreier seg likevel ikke om en ny fargevariant.
Er forøvrig ikke begeistret for ballongvarianter uansett hvilke fisk det dreier seg om. Fremavling av nye farger blir ganske uskyldig i forhold :b
Vet at en del blir hormonbehandlet for at de skal få "voksne" farger når de fremdeles er ungfisk, men det dreier seg likevel ikke om en ny fargevariant.
Er forøvrig ikke begeistret for ballongvarianter uansett hvilke fisk det dreier seg om. Fremavling av nye farger blir ganske uskyldig i forhold :b
Postet 24.02.09 kl 20:10
Enig, mener selv fram avling av andre farge farianter er rimelig uskyldig"moro"-men ballong fisk og andre forandringer blir noe annet.
Men mulig jeg er innhabil siden jeg prøver å "lage"en ny fargevariant på diskuser da.
Men jeg og tror egentlig ikke det finnes noen blå sommerfugl-det er kun engelsk populær navn.
Viss dette finnes så er det jo litt rart ingen kan framvise bilde av disse såkalte blå sommerfuglene.
Men mulig jeg er innhabil siden jeg prøver å "lage"en ny fargevariant på diskuser da.
Men jeg og tror egentlig ikke det finnes noen blå sommerfugl-det er kun engelsk populær navn.
Viss dette finnes så er det jo litt rart ingen kan framvise bilde av disse såkalte blå sommerfuglene.
Postet 24.02.09 kl 20:14