Geophagus hann som tygger...

Jeg har en gruppe med geophagus proximus, og i går begynte et par og hevde revir. I dag så hadde de lagt knall orange egg på ei rot, og etter ei stund ble de pukket opp av begge to (!). Så nå går både hannen og hunnen og tygger. Er det vanlig at hannen tygger, eller er det en usedvanlig oppdatert likestillings-mann?
Kanskje det er to hunner?

Håper det er noen som ha erfaring med dette...
Fant svaret her:

Det later til at hannen er blitt tvunget av kona med å hjelpe til med unga...
Tror han føler det litt som å stå å holde veska, men han har vel ike noe valg...
Det varierer hos de ulike Geophagus artene om hannen er med på å tygge eller ikke.
I altifrons komplekset fra de sentrale delene av Amazonasområdet samt i områdene lener nord Guyana landene samt Orinoco området er det vanlig at hannen er med å tygge - de er såkalte biparentale munnrugere.
Når det er sagt så er det ikke alle artene dette gjelder. Norn arter kan det variere fra par til par om hannen er med å tygge. Hos f.eks Geophagus abalios er det relativt uvanlig at hannen er med å tygge selv om dette er en art som er meget nært beslektet med f.eks proximus.
Begge foreldrene vil dele på munnrugingen selv ganske lenge etter at yngelen har blitt frittsvømmende.
Sannsynligvis vil de ruge yngelen helt til at ikke hele kullet får plass i munnen - selv når de deler på oppgaven.

Hvor har du fått dine proximus fra forresten?
På sikt er jeg nemlig på jakt etter "nytt blod" til den gruppen jeg har.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap