Her har det vært slossing i julen, hva gjør jeg nå?

Jeg satt inn to velvoksne sorte scalarer, og tre små i en 400 liter. Disse gikk i samme kar i butikken, og alt var bare velstand. Etter en litt skjenert ankomst har de to store gått løs på hverandre en natt, og resultatet var at de begge var ganske hvitmønstret om morgenen. Jeg fisket den ene over i et annet kar, men begge ser ganske herjet ut. De viser ingen tegn til at de er skadet, og jeg mistenker ikke noe sopp/kløe el (enn så lenge). Men vokser skjellene ut igjen eller vil de alltid se så guffen ut?
Du har vel ikke lavastein eller andre skarpe dekorasjoner i karet?

Scalarer skjener avgårde i vill panikk om de blir skikkelig skremt. Skjellene på kroppen er ikke det første de går løs på om de slåss, det er finnene og munnen. Synes det høres merkelig ut at skjellene skulle være skadet av slåssing dem i mellom. Jeg har sett mange "oppgjør" mellom scalarene mine, men aldri skjellskader.

Jeg mistenker sterkt at de har blitt skremt av noe, kanskje mens det er mørkt i karet, og så rast inn i inventar og alt. Det kan skrape dem opp kraftig. Og lavastein er sånt sett noe av det verste man kan ha i et akvarium. Egentlig fatter jeg ikke at det er så vanlig å ha det i akvarier....

Scalarene kan også ha gått på huet i grusen, og skrapet seg opp på kroppen slik.
Ingen steiner i karet, bare masse planter og røtter. Har også den fineste rådasanden i bunnen og karet skal være godt tilpasset. Men jeg har sett dem gå løs på siden på hverandre, så jeg er så godt som 100% sikker på at det er problemet. Først "kysset" de, og så stanget de mot siden. Dette er veldig store scalarer, kroppen er ca 10 cm høy (minus finner), og de er ganske sjefete ovenfor andre.
Kjedelig at jeg ikke kan ha dem sammen, og spesielt for den som ble flyttet alene over i et lite kar på 130 liter. Den må bare gå der til så lenge jeg er usikker på helsetilstanden hans, kan ikke gi den bort i tilfelle infeksjoner el.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap