Bolvivianske sommerfuglciklider
Inaktiv bruker
kjøpte oss 3 stk sommerfuglciklider i går, og fikk de opp i vår 60l sør-amerikanske biotop, allerede i dag så jeg de hadde laget seg en grop i sanden. noen som hvet om det er noe de gjør som vane eller er det bare når de skal legge egg? står lite om adferd rundt dette og jeg her helt blank, så all info er god info
utrolig fine fisker! tror det er 1hann 2 hunner vi har fått, så håper 2 av de danner par
utrolig fine fisker! tror det er 1hann 2 hunner vi har fått, så håper 2 av de danner par
Postet 03.01.09 kl 20:47
Mine pleide å grave en del, men lagde ikke en virkelig stor grop før de begynte å kurtisere. De brukte den til yngel etter at de ble frittsvømmende. Uansett tilhører de vel de "jordspisende" ciklidene, så de vil grave en del. Sannsynligvis liker de den plassen i akvariet, så du kan jo vurdere å legge en flat stein i nærheten av gropa, om det ikke ødelegger for innredningen din.
Postet 03.01.09 kl 23:23
Inaktiv bruker
takker for svar at de liker den plassen kan nok stemme bra, de har stort sett holdt seg der siden vi fikk de. Det er bak en av plantene, og de har rotet rundt der en del og gravd gropa innimellom røtterene til plantene i nærheten.. rett på framsida ligger det også en skiferhelle på ca 6x6cm som vi la inn for de.
men de er fortsatt litt sky, så går vel litt tid før de svømmer rundt med oss i nærheten. holder seg stort sett i gropa bak plantene nå.
men de er fortsatt litt sky, så går vel litt tid før de svømmer rundt med oss i nærheten. holder seg stort sett i gropa bak plantene nå.
Postet 03.01.09 kl 23:30
Det har jeg sett mye av ettersom jeg har hatt de med mange forskjellige oppsett. Virkelig mye graving blir det som han oppfor nevnte først når det er yngel på gang. Da graver hann og hunn sammen først før egglegging, så blir det graving etterpå når yngelen skal flyttes videre. Men det kan også skje i andre situasjoner.
Jeg hadde de i en periode i karet uten armatur slik at det ikke var noe lys ovenfra, da hadde jeg en liten arbeidslampe utfor karet slik at lyset kom skrått fra siden. Da lagde de "skyttergraver" mot lyset, og så lå de under lyskanten i skyggen. De vet å ordne seg
Jeg hadde de i en periode i karet uten armatur slik at det ikke var noe lys ovenfra, da hadde jeg en liten arbeidslampe utfor karet slik at lyset kom skrått fra siden. Da lagde de "skyttergraver" mot lyset, og så lå de under lyskanten i skyggen. De vet å ordne seg
Postet 04.01.09 kl 00:03
Inaktiv bruker
noen som hvet hvordan leken deres eller hvordan de kurtiserer hverandre?
vi trodde vi hadde fått 2hunner og 1 hann. den ene er en del større og finere i fargen, og har alle trekkene som det står beskrevet om hannfisken, så den er vi ganske sikker på. men de to minste er vanskelig og skikke fra hverandre, men de virker som går sammen hele tiden, svømmer sammen og står og spiser litt i sanda sammen. Gnir hodene mot hverandre litt innimellom også. Den ene av de har litt lengre/spissere bukfinne, og litt finere farger en den andre.
mens de driver på, så står den andre, den store av de som vi er sikre på er en hann og gjemmer seg. slik har den egentlig stått helt siden vi fikk de for 3 dager siden.
vi trodde vi hadde fått 2hunner og 1 hann. den ene er en del større og finere i fargen, og har alle trekkene som det står beskrevet om hannfisken, så den er vi ganske sikker på. men de to minste er vanskelig og skikke fra hverandre, men de virker som går sammen hele tiden, svømmer sammen og står og spiser litt i sanda sammen. Gnir hodene mot hverandre litt innimellom også. Den ene av de har litt lengre/spissere bukfinne, og litt finere farger en den andre.
mens de driver på, så står den andre, den store av de som vi er sikre på er en hann og gjemmer seg. slik har den egentlig stått helt siden vi fikk de for 3 dager siden.
Postet 05.01.09 kl 16:05
Når du leser om fisken så klikker du på taben for Oppdrett, det står en del der.
Leken begynner når hunnen går mye rundt og graver sand forskjellige plasser, da leter hun stort sett etter plass å ha yngel. Egglegging hos meg har skjedd på alt fra blader til innrykk i bakgrunn. Hun velger make i tiden rett etter denne sandgravingen. Da kan ofte hanner krangle om hvem som skal ha dama.
Krangling og kurtisering er nokså lik, begge deler inneholder munnvrestling (de låser munnene mot hverandre, dette er en styrkeprøve) og denne ristingen mange omtaler. Denne inngår også i hierarkiutredning og i noen tilfeller ang. territoriale krangler.
Hvis forholdene ligger til rette så blir det da egglegging i tiden etter det.
Men dette er ganske oppvakte fisker, så hos meg så bare slutter de opp og later som ingenting hvis de merker at jeg står og ser på dem, hehe. Så jeg må stå noen meter vekke for at de skal krangle og sånn i denne perioden.
Leken begynner når hunnen går mye rundt og graver sand forskjellige plasser, da leter hun stort sett etter plass å ha yngel. Egglegging hos meg har skjedd på alt fra blader til innrykk i bakgrunn. Hun velger make i tiden rett etter denne sandgravingen. Da kan ofte hanner krangle om hvem som skal ha dama.
Krangling og kurtisering er nokså lik, begge deler inneholder munnvrestling (de låser munnene mot hverandre, dette er en styrkeprøve) og denne ristingen mange omtaler. Denne inngår også i hierarkiutredning og i noen tilfeller ang. territoriale krangler.
Hvis forholdene ligger til rette så blir det da egglegging i tiden etter det.
Men dette er ganske oppvakte fisker, så hos meg så bare slutter de opp og later som ingenting hvis de merker at jeg står og ser på dem, hehe. Så jeg må stå noen meter vekke for at de skal krangle og sånn i denne perioden.
Postet 05.01.09 kl 16:39
Inaktiv bruker
det med munnvrestling så vi ganske fort etter vi slapp de oppi også, men det var mellom de to minste. er det noe begge kjønn gjør eller er det bare hannene? da drev de nok og bestemte seg for gjemmeplasser virka det som.
Postet 05.01.09 kl 17:42
Begge deler, men når det skjer rett etter de kommer en ny plass så er det 99% sikkert for å sette hierarkiet. Hvem er sterkest i karet, hvem er nr. 2 og hvem er nr. 3. Hvis den ene er mye større og sjef så er det godt mulig du bare har 2 mindre mannfolk der oppi I min erfaring er det ofte flere hanner enn hunner å få tak i.
Postet 05.01.09 kl 17:53
Postet 06.01.09 kl 00:32
Hvis du bare mater med flakfor så beveger de seg vel opp til slutt. Men de foretrekker maten på bunn. Eksempelvis JBL grana discus foret. Ellers er jo det beste frossenfor i blant. Jeg gir ihvertfall 3-4 ganger i uken frossenfor, varierer en del.
En hann og hunn er ingen garanti for at de blir par, men god sjangse. Problemet er at de er meget vanskelige å skille kjønn på når de er ungdommer og fargeløse i butikk.
En hann og hunn er ingen garanti for at de blir par, men god sjangse. Problemet er at de er meget vanskelige å skille kjønn på når de er ungdommer og fargeløse i butikk.
Postet 06.01.09 kl 00:42
Endret: 06.01.09 kl 00:43
Postet 06.01.09 kl 01:02
Postet 06.01.09 kl 09:32
Inaktiv bruker
hvis vi skulle være så heldig og få egg/yngel, tror du neontetraene vil spise de, eller passer foreldrene på såpass at de ikke vil få sjangsen?
Postet 19.01.09 kl 16:59
Eggene får de neppe tak i da de legger egg langt nedi karet og de passes konstant.
Om de greier å passe på yngelen like lenge spørs om begge passer dem og hvor mye de lærer. Mine blir bedre og bedre til å passe dem, men denne gangen ihvertfall så passet hun ikke på ynglene om de svømte vekk fra flokken, derfor forsvant de etterhvert i munnen på de andre fiskene. Er nok lettere å ta dem ut om man vil de skal overleve.
Om de greier å passe på yngelen like lenge spørs om begge passer dem og hvor mye de lærer. Mine blir bedre og bedre til å passe dem, men denne gangen ihvertfall så passet hun ikke på ynglene om de svømte vekk fra flokken, derfor forsvant de etterhvert i munnen på de andre fiskene. Er nok lettere å ta dem ut om man vil de skal overleve.
Postet 19.01.09 kl 18:06