Dvergciklide yngel

Hei oppdaget plutselig masse yngel her, og de går i kar med masse andre fisker, skal jeg la de gå oppi karet, eller skal jeg ha de i ett fødekar?
Hva skal jeg fore de med?
Richard
Hvilken art er det snakk om?

Ønsker du å få opp flest mulig er det en god idé å ha de i et eget kar, men det kommer også an på hvilke andre fisker du har og om du har et brukbart alternativ kar til de?

Nyklekket artemia er jo generelt en vinner til de fleste yngel; er de knøttsmå kan de hende du må til med infusorier i børjan.
Det er kakaduecicklide, har ikke noe eget kar jeg kan få de opp i for øyeblikket.
Har desverre ikke noe annet enn vanlig yngelfor nå, men kan vel få tak i noe annet i morgen håper jeg.
Har du ett fødekar, så kan du jo ha de oppi der.
prøvde og fikk tak i ettpar men de er så små at de svømmer rett ut av det.
Hva slags fisk har du sammen med disse og hvor stort er akvariet?

Jeg fikk yngel på apisto. macmasteri i en 54 liter. Der gikk det også en stim T. micagemmae (dvergkardinalfisk). Jeg tror ikke disse fikk tak i en eneste yngel

Det beste er å la yngelen få gå sammen med foreldrene, eller hvert fall mor, om det er mulig. Hvert fall til det har blitt litt størrelse på dem. Er karet godt nok innkjørt finner de nok en del mat rundt i karet også. vert fall frem til i morgen så kan du få tak i noe mat da. Avskallede artemiaegg er kjempebra yngelmat
de går med litt forskjellig, alt fra scalaere,platy, rød kurvcicklide og noen maller.
Hadde litt artemia her,så jeg får prøve og drysse litt oppi og håpe at de får tak i det på ett eller annet vis
Ja, de kan få problemer med å klare seg i lengden der ja...

Det var avskallet artemia du har ikke sant? Er det artemia med skall på (beregnet for klekking) så må du ikke drysse det oppi. Fiskens innvoller kan skades av skallet.

Avskallet artemia flyter, men tar du en klype mellom tommel og pekefinger og holder fingrene under vann mens du gnir litt vil det synke
ja det er avskallet artemia, får prøve og drysse det ned til dem. Men de er jo pokker meg så små at de svømmer rett ut av fødekaret om jeg får tak i de
Du har jo uansett et problem litt på sikt hvis du ikke kan få tak i et eget kar til dem. Det er jo begrenset hvor lenge de kan være i fødekaret også. Og det er vel sannsynlig at selv foreldrene vil jakte på dem når de slippes ut igjen siden de har vært adskilt. Mors- og farsfølelsen er liksom ikke så sterk i fiskenes verden

Og, jeg vil tro at scalarene kan ta yngelen i ganske lang tid om ikke scalarene er veldig små selv.

Slik ser i hvert fall jeg det. Så jeg hadde nok latt naturen gå sin gang og håpet at mor og far er flinke nok til at noen få klarer seg. Så er det kanskje mulig å få i stand et artskar til de etterhvert og prøve oppdrett der
Du kan prøve med en isboks som du lar flyte oppi akvariet. La yngelen være der til de er store nok til å gå i fødekaret. Skift vannet i boksen hver dag, med vann fra hovedakvariet.
Har fått tak i noen og stappet de i en isboks nå, så får vi se om dette går bra
Pokker ikke lett og få tak i de smådjevlene gitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap