Hva kan jeg ha sammen med sommerfuglciklider, mikrogeophagus ramirezi?

Jeg har et 110 liter kar som er nesten ferdig innredet. Har noen platyer og slørhaler der nå, men de skal flytte nå ciklidene kommer, ihvertfall slørhalene! Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg vil ha et par Mikrogeophagus ramirezi.(Og med et par mener jeg hann og hunn) Jeg skal ordne kokosnøtt hule og en flat stein til dem, så de får sin egen del i akvariet. Men hva slags annen fisk kan jeg ha sammen med dem, som er fredlige å snille? Jeg skal også ha corydoras av et eller annet slag, har ikke helt bestemt hvilken type ennå. Jeg har veldig lyst til å holde meg til sør amerikansk fisk, og liker de med masse farger. Tenkte at sommerfuglene og et par til som "hoved" fiskene i karet også mindre fisk som "fyll" Også vil jeg jo ha "renholdsarbeidere". Ikke så lett å forklare dette her men håper noen skjønner hva jeg mener Legger ved et bilde av karet som det ser ut så langt.
Du trenger ikke kokosnøtt huler til sommerfugl ciklider, da dem legger egg på steiner og ikke bryr seg om disse hulene.

Jeg regner med at du mener sør-amerikansk fisk i innelgget ditt, da afrikansk fisk ikke passer inne i dette oppsettet.

Jeg ville hatt en stim med en elller annen for for tetra iallefall.

Når det gjelder algespisere så ville jeg gått for ancistrus evt. ottoer.
Ja, jeg mente amerikansk... Har rettet det nå

Har du noe forslag til hva slags tetra ? Er jo mange å velge i!!
Re:hva kan jeg ha sammen med sommerfuglciklider, mikrogeophagus ramirezi?
Bruk fiskebasen litt aktivt og let etter fisk som vil ha samme vannverdier som sommerfuglciklidene.

Nå er ikke jeg noen cory-ekspert, men jeg tror corydoras flest skal holdes i kjøligere vann enn det som er optimalt for sommerfuglciklider.

Som stimfisk, kunne du søke på smykketetra eller kardinal tetre eller øksefisk.

Lykke til videre.

Hilsen Fru Niska
Jeg synes at 110 liter er for lite til dvergciklider og coryer sammen. Jeg har prøvd med samme størrelse på karet, og endte med evakuering av coryene i det øyeblikk ciklidene la egg.

Coryer skjønner ikke hva et "territorie" er, og selv om de blir brutalt jaget, kommer de tilbake igjen. Har hørt at f.eks apistogramma kan hakke ut øynene på coryer. Nå er ikke sommerfugl en apisto, men det er en dvergciklide, med territorie - spesielt når den leker. Og det er liksom ikke mulig å fortelle den at "nå har jeg coryer i karet, så egglegging er utelukket"
Når det gjelder coryer så skal noen ha kaldere og noen varmere vann, så ikke noe problem å ha sommerfugler og cory i samme kar. Man må bare finne arter som passer sammen.
ElinH
Jeg synes at 110 liter er for lite til dvergciklider og coryer sammen. Jeg har prøvd med samme størrelse på karet, og endte med evakuering av coryene i det øyeblikk ciklidene la egg. Coryer skjønner ikke hva et "territorie" er, og selv om de blir brutalt jaget, kommer de tilbake igjen. Har hørt at f.eks apistogramma kan hakke ut øynene på coryer. Nå er ikke sommerfugl en apisto, men det er en dvergciklide, med territorie - spesielt når den leker. Og det er liksom ikke mulig å fortelle den at "nå har jeg coryer i karet, så egglegging er utelukket" ;-)

Ikke noe problem å ha cory med sommerfugler, selv når ciklidene legger egg. Men problemet er jo når det blir mørkt i karet å ciklidene sover, da blir egga spist av coryene eller ancistrusen for den saks skyld.

Så om man vil at egga skal klekke så må man ta disse ut og klekke selv.

Sommerfugler vil heller ikke angripe øynene slik apistogrammaer kan gjøre. Har selv hatt sommerfugler med cory i mange år uten problemer.
Jøss, er sommerfuglene så snille selv når de har egg?

I stand corrected
ElinH
Jøss, er sommerfuglene så snille selv når de har egg? I stand corrected :-)

De vil jo selvfølgelig jage bort coryene fra egga, men coryene dauer jo ikke av den grunn:P

Dessuten har man ancistrus og cory i kar med ciklide egg, så er egga som oftest borte dagen derpå.
Så klart så hadde det vært artig å få egg... men jeg må jo ha sjarmtrollene corydoras. Og hvor skulle jeg gjort av bebiene?? Jeg tror (kan jo ombestemme meg et par ganger til...) jeg går for Corydoras Adolfoi. Der passer i hvertfall verdiene (og jeg kan utale navnet...hihihi) Også blir det en ancistrus. Men er det noen som har noen forslag til et annet par som går sammen med sommerfuglene og som er på omtrent samme størrelsen? Og som da kanskje liker kokosnøtt huler for jeg har så lyst på det.... For da er det bare stimfisken og det paret jeg ikke har klart.. Skal kjøpe en av artene om ca 1 måned. Skal lære av mitt første akvarium og ikke kjøpe mange på en gang.. da daua nesten alle nemlig Men det er så fristende når man bor så langt unna en fiskebutikk å kjøpe det man finner når man først er der!
Hva med Regnbue ciklide? En hann og en hunn (de anbefaler hvertfall det i mindre akvarier) Noen innvendinger der???

ok..
Hva med denne sammensetningen?
2 sommerfuglciklider
2 Regnbueciklider
10 corydoras Adolfoi
1 Ancistrus
10-.. Smykketetra eller Regnbuetetra

???????????
Vannverdiene går overens ihvertfall på disse.
Hvor mange kan jeg egentlig kjøpe samtidig uten at jeg risikerer massedød?
I et så lite kar ville jeg ikke hatt mer enn et par med ciklider. Jeg prøvde med sommerfugler, regnbuer og coryer i min 180 liter da jeg startet opp og du kan si det sånn at både sommerfuglene og coryene ble stresset mer enn sunt var av regnbuene da de lekte. Om du ønsker å holde coryer så bør du holde deg til sommerfuglene. Den kombinasjonen fungerte ganske greit her hos meg. Vil du ha et par regnbueciklider bør du droppe både cory og sommerfugler.
kjøp glødebåndstetra som stim fisk de er kjempe fine har 20 selv og noen ottoer som algespisere
Da dropper jeg regnbueciklidene. Det er sommerfuglene jeg vil ha
Jeg har et par sommerfuglciklider sammen med noen kileflekkrasbora og en stim falsk blå neontetra i mitt 120 liters kar.Funker kjempebra det : )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap