Apistogramma cacatuoides - en problem fisk?

Hei! jeg må bare blåse ut min frustasjon her. ( og muligens få oppklart et problem eller to? )

Jeg var på auksjon rundt november i fjor og kjøpte meg et apistogramma leks parr.
De fikk et akvarie på ca 90L alene med to kokoshuler, temp ca 26-27C ph 6,5-7 ingen nitrit. ( endel pensel alger ) vannskifte 1 gang i uka. 50-30% byttes hver gang.

Det gikk ikke lange tiden før hannen strøk med, vann test viste det samme som ovenfor.

Hanne nr2 døde etter noen få uker, spiste aldri.

Hanne nr3 tok jeg livet av idag, det var en ganske diger hanne, spiste godt og fikk et kull sammen.

kullet gikk det dårlig med men hannen var frisk.... enn så lenge idag fikk han vandre til den evige akvarie himmelen.

Da hadde han nektet å ta til seg næring de siste ukene, bare gjømt seg bak en rot, blitt bleik og pustet tungt.

Men hunnen har jeg hatt hele tiden, hun har det bra, spiser godt og er sitrongul og klar for lek. Jeg fatter ikke hvorfor herrene skal dø hele tiden? er de for mye avlet på?

håper det er noen med kunnskap som kan hjelpe meg litt. Har ikke lyst til å kjøpe enda en hanne for at han skal stryke med etter 2-3 uker. Da vurderer jeg en annen apistogramma art i stede

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Da er vi to
Som lurer på det samme...

J.T.
Jeg har ikke all verdens erfaring, men kanskje det var for mye strøm i vannet? Hannen er vel mer utsatt enn hunnene med de store finnene (ler og ser for meg hannen som gjør seg til for hunnen og blir feid inn i glasset).

Noen sandsnegler, ottoer eller andre renholdere er heller ikke dumt. Hva slags bunn har du?

Bruker masse javamose til dvergene mine, de elsker å suge på mosen som spaghetti både voksne og yngel.
ikke mye strømninger der, ikke mer enn fra deres naturlige habiat vil jeg tro.
Sand har jeg biltema den fineste.

sandsnegler er bannlyst hos meg, da de gjør mer ugang enn nytte ( i mine øyne )

Har forstått det sånn at det ikke bare er hos meg, så jeg kvitter meg med hoa og skaffer noe annet til det karret regner jeg med
Skulle vel ikke være noe problem å finne en annen apisto art man faller for?
Har du sett sidene til Tom C?, utrolig mange flotte fisk.
Finn noen som driver med apistoer og se hvordan de gjør det så finner du kanskje ut hva som blir feil.

Lykke til!
Nei det blir nok ikke vanskelig å finne Apistogramma man faller for.
Har selv hatt Apistogramma Atahualpa ( avataren min ) med mange vellykede oppdrett på.

Har allerede en Apisto i tankene, men er redd den kanskje er like mye avlet på som cacatuoidesen og derfor kanskje like veik.

Vi får se, har også så smått blitt bitt av corydoras basillen.... vanskelig valg
Du er "heldig" som bor nede i sør, holder ikke akvariegruppa til i nabolaget ditt da? Flere muligheter til å skaffe seg VF eller F1 fisk der nede.
hmm akvarie gruppa? du tenker ikke på akvarieklubbene i porsgrunn? de har i hvertfall en gjeng som henter VF fisk fra peru o.l

Har vært å handla litt hos en av dem, og ikke lenge siden jeg møtte noen andre av de i Larvik og fikk 5 VF L168.

Så joda ikke så vanskelig tilgang på VF, men ikke bestandig de har akuratt det jeg er ute etter da
Jeg har ikke så god peiling, men jeg hadde nå et par A. Cacatoides en gang. Der hadde jeg kun en hun og en han. Er det ikke slik at man heller skal ha flere huer på en hann? Kanskje derfor de to første strøk med. Hva som skjedde med den siste er ikke godt å si. kanskje noe med vannet å gjøre.

Jeg slet istarten med å få dem i lek, men så leste jeg at de ville ha mørk bunn og mye vegetasjon. Kan det ha vært et problem som gjorde at han siste mistrivdes? Det trigget mitt par iallefall.

Ellers så kan det jo rett og slett kanskje være dårlig oppdrettet fisk, kanskje.

Jeg tror du rett og slett har hatt veldig uflaks, og det er jo synd for fisken er jo en fin fisk.

Lykke til videre....
Flashmaster
Jeg har ikke så god peiling, men jeg hadde nå et par A. Cacatoides en gang. Der hadde jeg kun en hun og en han. Er det ikke slik at man heller skal ha flere huer på en hann? Kanskje derfor de to første strøk med. Hva som skjedde med den siste er ikke godt å si. kanskje noe med vannet å gjøre. Jeg slet istarten med å få dem i lek, men så leste jeg at de ville ha mørk bunn og mye vegetasjon. Kan det ha vært et problem som gjorde at han siste mistrivdes? Det trigget mitt par iallefall. Ellers så kan det jo rett og slett kanskje være dårlig oppdrettet fisk, kanskje. Jeg tror du rett og slett har hatt veldig uflaks, og det er jo synd for fisken er jo en fin fisk. :) Lykke til videre.... :)

Om man skal ha flere huer så må man også ha mye større kar. Ellers blir det bare bråk og det ender som regel med at den svakeste hua tar kvelden av å bli jaga konstant. At de trenger mørkt bunnsubstrat er også bare tull, men de trives i godt beplantende kar, gjerne med flyteplanter og ikke så mye strøm i karet. Eikeblader på bunnen er også bra.
[

Om man skal ha flere huer så må man også ha mye større kar. Ellers blir det bare bråk og det ender som regel med at den svakeste hua tar kvelden av å bli jaga konstant. At de trenger mørkt bunnsubstrat er også bare tull, men de trives i godt beplantende kar, gjerne med flyteplanter og ikke så mye strøm i karet. Eikeblader på bunnen er også bra.

Som sagt så har jeg ikke så god peiling, men med utsagnet mitt så har jeg heller ikke tatt hensyn til størrelsen på karet. Er det noe bedre å ha flere beilere på en hunn i et lite kar da?? Greit å vite

Dessuten med mørk bunnsubstrat: Forteller kun hva jeg har googlet etter på akvariesider på nettet og opplevd av egen erfaring. Så hvordan kan du si at det da er bare tull? Du nevner jo at eikeblader på bunnen er bra. Det er jo sikkert med på å gjøre bunnen mørkere enn med vanlig lys grus.
Har du lite kar så er en hunn og en hann veien å gå, men det spørs jo hvor lite du mener. Selv ville jeg ikke hatt apistoer i mindre kar en 85l. Til oppforing så går det selvfølgelig bra med mindre kar. Andre har andre erfaringer, men disse er altså mine.

Men når jeg tenker på mørkt bunnsubstrat så tenker jeg svart sand, og det er ikke mange biotoper i verden hvor sanda er svart. Mulig du tenker på noe annet.

I samtlige mine kar med apistoer så bruker jeg Biltema sand, og den er forholdsvis lys. Har aldrig merka at den skal gjøre at fisken mistrives, derimot så leker fiskene som aldrig før. Da er det bedre å bruke flyteplanter, slik at lysstyrken i karet ikke blir så høy med skygge områder på bunnen.

Jeg bruker for tiden ikke eikeblader i mine kar, da jeg ikke har dette tilgjengelig for tiden, men har ikke merka noe stor forskjell med/uten. Eneste er at ynglene trivdes å gjemme seg under blader, men siden de ikke har noen naturlige fiender i karet bortsett fra muligens hannen så går dette greit.
Jeg ser den....
Den gang jeg hadde et par så var det i et 65l kar, det var også derfor jeg kun kjøpte et par og ikke flere hunner. Fungerte helt fint. Jeg brukte sort grus. Mulig det var plantene som gjorde susen, ikke vet jeg. Kjøpte en pose med sort grus og la nedi pluss masse planter, og bang de var i gang.

Dette med biltema sand. Leser at bortimot "alle" bruker det. prøvde å søke på produktet på nettet men fant ingenting. Har de det på biltema i Sandefjord? Tenkte jeg skulle legge inn det som bunnsubstrat i akvariet. Hvordan vil ancistrusen reagere på det tror du?

Flashmaster
Jeg ser den.... Den gang jeg hadde et par så var det i et 65l kar, det var også derfor jeg kun kjøpte et par og ikke flere hunner. Fungerte helt fint. Jeg brukte sort grus. Mulig det var plantene som gjorde susen, ikke vet jeg. Kjøpte en pose med sort grus og la nedi pluss masse planter, og bang de var i gang. Dette med biltema sand. Leser at bortimot "alle" bruker det. prøvde å søke på produktet på nettet men fant ingenting. Har de det på biltema i Sandefjord? Tenkte jeg skulle legge inn det som bunnsubstrat i akvariet. Hvordan vil ancistrusen reagere på det tror du?

Jeg har kjøpt all sanda hos biltema i Sandefjord. Desverre å har de byttet produsent av sanda og det skulle vistnok komme en ny sand som ikke egna seg for akvariet. Men om dette er tilfellet vet jeg ikke, og ville i såfall være veldig synd. Denne sanda er meget billig å bra

Men jeg ville tatt turen opp dit å hørt jeg om de har mere igjen av den gamle blåsesanda som selges i 25kg pappsekker.For kan godt hende de har mere igjen.

Når det kommer til ancistrus så virker det ikke som om de bryr seg om de har sand eller grus under magen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap