Oscar-lek?

Jeg har to Oscar. Kjøpte først Oscar, så Scarlet.
Aner jo ikke hvilke kjønn de er men synes navnene passet fint!
I går så det ut til at de virkelig heiv etter pusten. Så selv om vann-verdiene ikke var så gale byttet jeg ut 100 liter vann! (er ca 350 l oppi der)
I dag så det i grunnen bare enda verre ut! Scarlet gapte for harde livet og jeg heiv meg over bøtte og slange for å bytte mere vann. Nå mens jeg holder på å bytte vannet ser jeg plutselig noe rart:
De biter hverandre i kjeven, kroppene rister, de stryker seg inntilhverandre, lekesloss, dytter hverandre rundt og har det i grunnen helt topp!
Vet jo ikke, men for meg ser dette veldig ut som den leken jeg har lest så mye om. (og håpa på!)

Har lest at Oscar legger egg på glatte flate stener, men det har jeg ikke. Noe annet jeg kan legge i?
høres mye ut som lek moro, venter på at mine skal "finne tonen" snart har du sjekket ut denne siden? her står det MASSE bra!
Hei det skal jeg låve deg er en lek
hei det der er typisk eg på gan det sjer hele tiden her
el dempsey
høres mye ut som lek:) moro, venter på at mine skal "finne tonen" snart;) har du sjekket ut denne siden? [URLBLOCK1] her står det MASSE bra!

Er medlem på ofl sidene. Kjempefine!
Oscar
Det kan bety at det er hann og hunn som prøver styrken seg imellom for å se om den andre er en verdig partner, eller det kan være 2 hanner eller 2 hunner som vil se hvem som er sjefen.
Det er ikke uvanlig at 2 hunner leker sammen. Det vil jo selvfølgelig ikke bli noe annet enn egg. Det kan være litt vannskelig å se forskjell på kjønnene til disse når de er "ungdommer" Når de blir voksne er hannene vesentlig større og kraftigere.
Hvis det er leksforberedelser de holder på med vil du etterhvert se at det vokser frem et eggleggingsrør hos hunnen. Dette er er lyst og 1,5-2,5mm langt. Det vokser ut noe lignende på hannen, men du ser forskjell på disse da hannens rør er spisst i enden. Hunnens er butt.
Jeg hadde for noen år siden 2 par i et 800L kar som lekte i hver sin ende av karet. Var utrolig morsom å se disse store fiskene passe på ungene. Hvor forsiktig de plukket opp yngel og flyttet dem rundt i sine kraftige kjever.
Sjefshannen i karet ble over 40cm og var en skikkelig tøffing.
Lykke til med Oscarene (håper det er naturfargen du har. Disse er etter min mening mye finere enn noen av variantene som er fremavlet)
Fiske_Arne
(håper det er naturfargen du har. Disse er etter min mening mye finere enn noen av variantene som er fremavlet)

Mine Oscar er av typen rød og bronze. Hvor naturlig den fargen er vet jeg ikke. Men nydelige er de!
Hei
ser di går med piraia vist jeg ikke tar feil :P
Christoffer Helland
ser di går med piraia vist jeg ikke tar feil :P

He he, nesten. Små Reed Hooks, "vegetar piraija!"
Åååååå du er heldig
de der har jeg og lustpå men har folite kar
Det er selvfølgelig en smaksak, men jeg synes nå de naturlige er finere.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap