Sommerfuglciklide i selvskapsakvarium ??

Heisann

Jeg har forelsket meg i Sommerfuglciklider gitt. Kunne tenkt meg slike, men dette må bli når jeg for kjøpt nytt akvarium 180liter+.*

Men jeg vil gjerne beholde mine andre fisker også, går dette sammen? har søkt litt, ser ikke at de ikke går sammen, men har fått beskjed om at ciklider kan spise alt som passer munnen.

Det jeg ville hatt sammen er:

platy
guppy
dverggurami
kardinaltetra
sverddrager
Plussmedlem
De eneste fiskene jeg ville blandet med sommerfuglciklide er kardinaltetra.

Som du selv har funnet ut; de andre passer egentlig ikke så bra sammen med disse to som jeg nevner.
Det har ikke med maten å gjøre (man kan jo fôre med forskjellig fôr), men optimale vannverdier er ikke det samme for alle fiskene.
Hvis du innreder og holder akvariet tilpasset sommerfuglciklider kan du jo ha mer enn ett par i 180 liter?
Kardinaltetra passer definitivt ikke i munnen på sommerfuglciklider, yngel av de andre vil passe utmerket der Og antakelig vil kardinalene spise alt av evt. sommerfuglegg.
Gurami bør kunne gå sammen med de om karet settes opp gjennomtenkt.

Det vil si guramien vil ikke ha det sure vannet sommerfuglene liker i følge fiskebasen, vet ikke om noen har erfaring med gurami i surt vann?
darwin
Hvis du innreder og holder akvariet tilpasset sommerfuglciklider kan du jo ha mer enn ett par i 180 liter? Kardinaltetra passer definitivt ikke i munnen på sommerfuglciklider, yngel av de andre vil passe utmerket der ;) Og antakelig vil kardinalene spise alt av evt. sommerfuglegg. Gurami bør kunne gå sammen med de om karet settes opp gjennomtenkt. Det vil si guramien vil ikke ha det sure vannet sommerfuglene liker i følge fiskebasen, vet ikke om noen har erfaring med gurami i surt vann?

Tror ikke kardinalene greier og få tak i så mange egg om sommerfuglene skulle leke. Er vel heller evt yngel som er mest utsatt : ) synes kardinaler er det idelle selskap for sommerfuglene mine i hvert fall
Anbefaler deg å sjekke i fiskebasen for å finne ut om fiskene går sammen når det gjelder vannverdier. Ut fra kravene til vannet så kan det se ut som om bare kardinaltetra passer med sommerfuglciklider av de fiskene du lister opp.
Har sommerfuglciklidene mine sammen med neontetra, kakedueciklidepar, guppy og noen coryyer. funker fint det men det er ikke mye håp får yngel pga fiskene men de trives og det funker for mine fisk. Sjefen i karet er sommerfuglciklidehunnen min
jeg har to sommerfuglciklider samme med 20 glødebånds tetra og det funker fint har også noen ottoer da
Tilfeldig bekjentskap
© Marita H
Reklame for plussmedlemskap