Har blitt frelst av sommerfuglciklider!

God kveld!

Jeg har i løpet av de siste ukene blitt mer og mer "frelst" av sommerfuglciklidene, og har bestemt meg for å satse hovedsaklig på disse når 110-literen min kommer. I denne sammenheng har jeg moen spørsmål, og jeg ønsker å gjøre det best mulig for dem.

Hvor mange kan jeg ha i et 110-liters akvarie uten at det blir helt overfylt, når jeg har ambisjoner om å få yngel på dem?

Jeg har lest om innreding, og ser at de trives best i sand som biltemasand. Slik jeg ser det er denne vanskelig å oppdrive for tiden. Hva slags sand burde jeg gå for? Spesielle størrelser på sandkornene?

Har dere noen generelle tips til innredning?

Om jeg eventuelt får yngel på ett av parene, burde jeg flytte disse for å unngå at de blir spist av de andre (ikke foreldrene) sommerfuglciklidene?

Og til sist: jeg hadde ikke tenkt å ha dette helt som artskar, for jeg kunne tenke meg å ha en hann- og en hunnancistrus. Jeg regner forsåvidt med at dette går fint, og at de ikke blir så voldsomt territoriale? I den sammenheng kunne jeg tenke meg å ha noen huler til ancistrusene, og det hadde jo vært synd om ciklidene tok over disse.

Håper på å få et flott sommerfuglakvarie en dag!
Sommerfuglciklider er parfisk og i et såpass lite kar som det er snakk om her så ville jeg nøyd meg med et par. To par kan bli litt stress når foreldrene både skal hevde revir og ta seg av ungene. Når det er sagt så bør du nesten starte opp med en 4-5 stykker og selge de overflødige når det har dannet seg et par. Grunnen til dette er at det ofte ikke er nok med en vilkårlig hann og hunn. Kjemien må også stemme

Nå legger disse ciklidene eggene sine åpent, på en flat stein eller lignende, så det blir neppe noen konkurranse med ancistrusene om hulene.

Du bør også ha noen små stimfisk i karet. Grunnen til dette er at når det befinner seg andre fisk i nærheten så regner sommerfuglciklidene med at alt er trygt og de slapper av og er fremme. Er det ingen andre fisk å se så må det jo være noe farlig i nærheten og da er det best å gjemme seg

Velg småfisken med omhu siden en god del er ivrige etter å forsyne seg med egg og yngel. Ut fra det jeg har lest så kan muligens smykketetra egne seg siden den har så liten munn.

Disse fiskene regnes forresten for å være ganske skjøre så vær nøye med å kjøre inn karet godt på forhånd og slurv ikke med vannverdier og vannbytterutiner. Om du er ny som akvarist så anbefaler jeg artiklene som ligger under Akvarieskolen i Artikler her øverst på siden. Lykke til!
Jeg er ingen ekspert på sommerfuglciklider, men ut fra min erfaring, støtter jeg tante Astrid her!

Jeg hadde to par i en 130 liter, (i tillegg til et par Apistogramma) og det ble for trangt. Det ble veldig mye knuffing mellom sommerfuglciklidehannene, den ene jaget den andre hele tiden. Flyttet "jegerparet", og trodde alt var fryd og gammen, men etter en stund begynte det resterende paret å jage Apistogrammaene.. Så nå er de flyttet i et annet kar også, og alle lever i fred og fordagelighet Hvis du har flere kar med muligheter for flytting, slik jeg hadde, er det jo bare å prøve, men vil fraråde det hvis du ikke har noe sted å gjøre av "bråkmakerne". De blir ganske så eplekjekke når de skal hevde revir og forberede egglegging. Jeg hadde også bunnfisk oppe i der, det var ikke noe problem, de brydde seg hverken om coryer eller L-maller. Stimfisk er også veldig greit å ha sammen med dem.

Og til slutt: enig med deg, de er nyydelige fisker!!
hei jeg er også ganske så glad i sommerfuglciklider
tenkte bare jeg kunne slenge på at da jeg forsøkte å drette dem de første gangene, hadde jeg en ancistrus i karet.
Det fungerte dårlig hos meg vertfall.Den brydde seg ikke en døyt om å holde seg borte fra eggene til sommerfuglene som febrilsk prøvde jage den bort.Og det ente med at de ble stresset og spiste eggene selv.Fungerte mye bedre uten en ancistrus som nærmeste nabo
Tante Astrid
Nå legger disse ciklidene eggene sine åpent, på en flat stein eller lignende, så det blir neppe noen konkurranse med ancistrusene om hulene.

Du har nok helt rett i det, derimot blir det stor konkuranse om eggene Kommer nok ikke til å være mye som minner om egg etter en natt med ancistrus i karet.
Takk for svar, og tusen takk for hjelpen!

Lurer på om jeg blir nødt å droppe ancistrusene om disse kommer til å spise eggene. Kanskje jeg skal gå for noen Otocinclus i stedet?

Jeg får gjøre som dere sier og kjøpe inn en 5 - 6 stykker, satse på at det dannes par (det er vel en viss sannsynlighet for det?) og selge resten.

Jeg er vel forholdsvis fersk akvarist, men jeg har lest alle artikler og det meste av ting som er å lese over de siste par månedene, og til tross for at jeg ikke har noen fisk akkurat nå vokser faktisk hobbyen på meg.

Også får jeg slenge oppi noen smykketetra, eller eventuelt noen av en annen "Nannostomus"-fisketype. Navnet betyr jo til og med "liten munn". Hvor mange slike kan jeg ha i 110-literen? 10 - 20 stk.?

Jeg har tenkt på dette med innkjøring, og har også lest at fiskene kan være ganske skjøre. Så jeg får vel bare smøre meg med min delvis fraværende tålmodighet og kjøre inn karet jeg så spent venter på i en 4 - 5 uker.

Igjen, takk for svar.
Peter Hole
Jeg har i løpet av de siste ukene blitt mer og mer "frelst" av sommerfuglciklidene, og har bestemt meg for å satse hovedsaklig på disse når 110-literen min kommer. I denne sammenheng har jeg moen spørsmål, og jeg ønsker å gjøre det best mulig for dem. Hvor mange kan jeg ha i et 110-liters akvarie uten at det blir helt overfylt, når jeg har ambisjoner om å få yngel på dem?

Et par kan du ha. Ikke fler. Husk at de danner par. Og når paret skal yngle, jager de vekk og terroriserer inntrengere. Spesielt sin egen art... bunnarealet i et slikt kar ikke er stort nok til at ofrene kan komme seg langt nok vekk. Det har derfor lett for å ende med mord eller mishandling. Noen ganger lever ofrene en stund, men de blir så stresset av å bli konstant jaget at de blir syke og dør. Sommerfuglciklider er dessverre ikke de psykisk sterkeste ciklidene, så jeg tipper stress ville kverket noen ganske fort.

Peter Hole
Jeg har lest om innreding, og ser at de trives best i sand som biltemasand. Slik jeg ser det er denne vanskelig å oppdrive for tiden. Hva slags sand burde jeg gå for? Spesielle størrelser på sandkornene?

Bestill deg en sekk med Rådasand i korn str. 0.4 - 0.8 mm. Den kan alle zoobutikker ta inn for deg. De har sannsynligvis ikke den kornstr. på lager, men det går fint å bestille. Har enda ikke vært inne i en norsk dyrebutikk som ikke selger Rådasand

Husk at sommerfuglciklidene er såkalte "jordspisere", så de trenger å få sile sand gjennom munnen og gjellene når de er på matleting. Det er viktig at sandkornene er riktig str, og det er de med denne sanden.

Peter Hole
Har dere noen generelle tips til innredning?

En pen og dekorativ trerot, veldig godt med planter! (ikke vær gjerrig på plantene) og så et par flate mørke steiner (finn dem ute) som de kan bruke til å legge eggene på. De kan være omtrent på str med håndflaten din. Legg steinene på to ulike steder i karet. Helst litt skjermet i karet, gjerne tett inntil noen buskete planter, så vil de sikkert godkjenne dem som egnet sted for egglegging De velger helst å legge egg på steiner, ikke huler (om jeg husker akkurat den biten rett).

Peter Hole
Og til sist: jeg hadde ikke tenkt å ha dette [I]helt[/I] som artskar, for jeg kunne tenke meg å ha en hann- og en hunnancistrus. Jeg regner forsåvidt med at dette går fint, og at de ikke blir så voldsomt territoriale? I den sammenheng kunne jeg tenke meg å ha noen huler til ancistrusene, og det hadde jo vært synd om ciklidene tok over disse.

Ancistrus spiser fiskeegg så det griner etter....
Om Sommerfuglciklidene dine legger egg, varer de kun natta over. Ancistrus eter alt de finner av egg. Om natten går ciklidene til ro og passer ikke så godt på egg og avkom som de gjør på dagen. Om natta står de og døser ved eggene sine, og det er da de nattaktive mallene slår til og slurper i seg egg.

Skal du satse på oppdrett, er det ingen vei utenom;
KUN sommerfuglciklider i karet, og kun et par Man klarer ikke jukse seg til et vellykket oppdrett.

Prøv da vel? Det kan bli riktig så spennende Jeg har faktisk veldig lyst til å kjøpe meg et par av disse selv, de er absolutt nydelige! Tenk deg å se foreldrene gjete en flokk med små, gule mini-sommerfugler på tur bortover i akvariet, hehe
Tusen takk for det lange og fyldige svaret!

Jeg skal følge rådene dine og innrede med masse planter over lengre tid mens karret innkjøres. Og jeg må si at jeg allerede er utålmodig og gleder meg!

Jeg får vel heller bare ha det ene paret i kvaret, men jeg regner med jeg skal kjøpe en 5 - 6 stk for å la dem danne par, og heller selge de andre etterpå. Eventuelt kan jeg sette inn en stim smykketetra eller noe slikt senere når de (eventuelt) har fått en uhorvelig mengde yngel. :P
Peter Hole
Eventuelt kan jeg sette inn en stim smykketetra eller noe slikt senere når de (eventuelt) har fått en uhorvelig mengde yngel. :P

Hadde en gang en sverm med sommerfuglyngel i karet mitt, ble redd selv når jeg så den mengden og lurte på om hva jeg skulle gjøre med alle sammen om de vokste opp. Kan fortelle deg at svermen minka for hver dag helt til det ikke var en eneste igjen. Ønsker deg uansett lykke til! kjempefine fisk
Legger til et bilde: (alle de små prikkene er yngel!)

Det er såpass ja? Var da voldsomt så mange. Heheh, Gøy!

Men forresten, hvor får jeg tak i fór til disse? Har lest at de spiser "vanlig" babyfór, men slike artemiagreier... Hvor/hvordan får jeg tak i slike?
Peter Hole
Det er såpass ja? Var da voldsomt så mange. Heheh, Gøy! Men forresten, hvor får jeg tak i fór til disse? Har lest at de spiser "vanlig" babyfór, men slike artemiagreier... Hvor/hvordan får jeg tak i slike?

Jeg kjøpte disse i en dyrebutikk, spurte betjeningen etter artemiaegg til klekking og de fant det fram til meg, tror de fleste zoobutikkene har slike. Eller så finnes det også avskallede artemiaegg.
Peter Hole
Har lest at de spiser "vanlig" babyfór, men slike artemiagreier... Hvor/hvordan får jeg tak i slike?

Har du lest denne tråden om Hvordan lage yngelfôr hjemme?

Knallbra, om jeg så må si det selv *knegg*
Ah! En strålende tråd det der, og jeg får ta den i bruk når den anledning kommer. Takk skal du ha.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap