Apistogramma
Hei !
Nå har jeg etter 3 år innenfor akvariehobbyen kjøpt et 260 liters.
Så noen alldeles bedårende fisker i den lokale dyrebutikken.. Apistogramma cacatuoides.
Nå lurer jeg på dette med disse fiskene... Sjekket opp på fiskebasen, siden det er førset gang jeg prøver disse, er det noen som kan litt mer om disse enn det som står i basen... Hvordan innredningen skal være for at de skal trives, hvilke fisker de går sammen med og evt. hvilke de IKKE går sammen med
Takk på forhånd
Nå har jeg etter 3 år innenfor akvariehobbyen kjøpt et 260 liters.
Så noen alldeles bedårende fisker i den lokale dyrebutikken.. Apistogramma cacatuoides.
Nå lurer jeg på dette med disse fiskene... Sjekket opp på fiskebasen, siden det er førset gang jeg prøver disse, er det noen som kan litt mer om disse enn det som står i basen... Hvordan innredningen skal være for at de skal trives, hvilke fisker de går sammen med og evt. hvilke de IKKE går sammen med
Takk på forhånd
Postet 19.03.09 kl 11:51
Postet 19.03.09 kl 12:32
Postet 19.03.09 kl 13:00
Hei. Dette er en veldig fin fisk, sannsynligvis den mest solgte apistogramma. Om du søker her på forumet også, vil du finne mange tråder om denne fisken - bl.a. det du spør om.
Kort fortalt er fiskene ganske like andre apistogramma; de er snille til vanlig, men spesielt hunnen blir til tider veldig hissig når hun er med egg/yngel. De er territorielle og du bør derfor ikke ha så veldig mange av de.
Ønsker du begge kjønn, bør du går for ett par, evt. én hann og to hunner i ditt kar. Du må ha sand i karet da de siler sanda gjennom gjellene for å lete etter mat. Det bør være endel gjemmesteder.
Jeg ville ikke hatt fiskene sammen med Corydoras, eller fisker som krever territorier i akvariet og forsvarer det. Da kan det bli trøbbel.
Kort fortalt er fiskene ganske like andre apistogramma; de er snille til vanlig, men spesielt hunnen blir til tider veldig hissig når hun er med egg/yngel. De er territorielle og du bør derfor ikke ha så veldig mange av de.
Ønsker du begge kjønn, bør du går for ett par, evt. én hann og to hunner i ditt kar. Du må ha sand i karet da de siler sanda gjennom gjellene for å lete etter mat. Det bør være endel gjemmesteder.
Jeg ville ikke hatt fiskene sammen med Corydoras, eller fisker som krever territorier i akvariet og forsvarer det. Da kan det bli trøbbel.
Postet 19.03.09 kl 15:01
Postet 25.03.09 kl 18:06
AkvarieguttenLurer også på dette med hvor mange jeg kan ha i en 260 liter.. èn hann så klart, men to eller tre hunner? Hva er best på en måte ;)
En hann + to huer ville jeg forsøkt først med, for ellers kan det bli en del krangling melleom huene. Har selv forsøkt med 1 hann og 2 huer i alt for lite kar og da blei den ene hua drept.
Og er du intersert i apistogrammaer så vil jeg anbefale hjemmesiden til TomC her på forumet, der er det mye info og bilder.
Postet 25.03.09 kl 18:17
Jeg ble anbefalt 1 hann+2 hunner. Dette har gått utmerket i mitt 110 liters kar, men spander på dem flere huler og gjemmesteder
Disse kakaduene er et syn å se på, og leken deres er både artig og engasjerende (for meg ihvertfall...). Og de skifter både fargestyrke og antall striper ettersom de leker, underkaster seg, hevder revir og slikt- Artige fisk! Jepp, jeg er skikkelig stolt av dem, selv om de ikke er mine , men er ungene sine.
Disse kakaduene er et syn å se på, og leken deres er både artig og engasjerende (for meg ihvertfall...). Og de skifter både fargestyrke og antall striper ettersom de leker, underkaster seg, hevder revir og slikt- Artige fisk! Jepp, jeg er skikkelig stolt av dem, selv om de ikke er mine , men er ungene sine.
Postet 25.03.09 kl 18:25
Postet 25.03.09 kl 18:26
Postet 25.03.09 kl 18:28
Lillemeg26Jeg ble anbefalt 1 hann+2 hunner. Dette har gått utmerket i mitt 110 liters kar, men spander på dem flere huler og gjemmesteder :) Disse kakaduene er et syn å se på, og leken deres er både artig og engasjerende (for meg ihvertfall...). Og de skifter både fargestyrke og antall striper ettersom de leker, underkaster seg, hevder revir og slikt- Artige fisk! Jepp, jeg er skikkelig stolt av dem, selv om de ikke er mine , men er ungene sine. ;)
A. Cacatouides er fine de ja, men de som er til salgs i butikken er enten red eller dobberl red oppdrettsvarianter, men slik skal den egentlig se ut fra naturens side
Postet 25.03.09 kl 18:28
Postet 25.03.09 kl 18:56
Kokosnøtt huler fungere bra ja, bare å dele nøtta i 2 og så borre hull i hver del. Så har du 2 huler.
Grunnen til at hullet skal være så lite som mulig er at hunnen skal føle seg trygg, og vil dermed satse å legge flere egg, enn ved at det er en stor åpning eller flere hvor "fiender" kan komme seg inn.
Grunnen til at hullet skal være så lite som mulig er at hunnen skal føle seg trygg, og vil dermed satse å legge flere egg, enn ved at det er en stor åpning eller flere hvor "fiender" kan komme seg inn.
Postet 25.03.09 kl 22:35
Jeg hadde en kokosnøtthule og en vanlig skiferhule som egentlig var laget for ancistrus. Hos meg valgte faktisk hunnen og legge eggene i skiferhula, men stor åpning. Dette har nå skjedd i etterkant også, så at en hule med lite hull er det de liker best virker ikke til og være riktig hver gang. (Men det er vel en gjenganger)
Postet 25.03.09 kl 23:05
Her har de av en eller annen grunn ikke fått yngel ennå, men den ene har to ganger holdt til på en svært trang plass under en rot. Og i en hule i en rot. Den andre har tatt kokosnøtten ved lek Nå har den ene vært borte i mange 4-5 dager, bare ute 2 ganger ved mat. Så jeg håper på yngel. Merkelig nok blir den dominert av den andre hunnen når den er framme, det pleier å være hunnen i lek som har dominert tidligere...
Postet 26.03.09 kl 07:12
AkvarieguttenHulene.. Det står at man ha skal ha en sånn type hule at fisken akkurat kommer seg inn... Er det da å anbefale en kokosnøtthule? :D
Om du har en rot, så kan du stikke fingeren under den slik at det blir en liten åpning. Hunnen vil grave ut det hun trenger, så du trenger forsåvidt ikke lage en hule selv.
Postet 26.03.09 kl 08:50
Postet 26.03.09 kl 15:37
Postet 26.03.09 kl 21:45
Postet 26.03.09 kl 22:20