Syk eller bare tullete oscar?

Inaktiv bruker
Gikk til innkjøp av to små oscar idag.
Disse skal i en 400 liter om forhåpentligvis maks en uke (kommer ann på den jeg kjøper det hos.)

Så, over til det jeg lurer på.
Den ene ser ut til å være mer "rufsete" enn den andre.
Han er litt skrapt opp i huden, men det er visst ikke så uvanlig?
Finnene er også ganske så opprevet og han har visst ikke heeelt kontroll over svømminga si, klarer visst ikke stoppe når han skal. Bumper inn i alt.

Den andre ser ikke ut til å gjøre det samme. Men nå er ikke jeg direkte dreven innen denne fisken, så vil bare sjekke her.

Hvis det viser seg at han ikke er helt frisk så tar jeg han med tilbake imorgen å bytter. Nesten litt trist, selv etter bare noen timer er jeg sånn smått knyttet til disse...spiser ut av handa å alt.
kansje han har blitt plukket på av dem andre fiskene i butikken i karet han jekk i, da vokser dette ut igjen og ordner seg selv nå som bøllene er vekk, viss ikke kan jo det vere finneråte? dem bumper sikkert in i diverse i starten til dem gjør seg vant til dem nye omgivelsene
Inaktiv bruker
Finneråte falt meg inn også, men skulle tro dette ville ha rammet den andre også siden de gikk i samme kar?

Har hvertfall byttet litt ekstra vann, så hun får så friskt vann som mulig.

De gikk med en haug med papegøyeciklider (oppdretts varianten), vet ikke hvor aggressive de er.
Fisk som er nettopp innkjøpt og sluppet ut i karet hjemme, er ofte i sjokk og lettere omtåket. For tenk deg bare; å ha blitt innfanget og transportert, posehåndert og håvhåndtert, løftet over vann og ned i vann..
Det er jo nok til at alle og enhver kan bli småskremt. Og yngre fisk takler dessverre stress og redsel litt dårligere enn voksne fisk.

Se det an, kanskje er det bare stressrelatert. Men ta gjerne en telefon til butikken i morgen og rapporter dette og forsøk å få en avtale om å levere den tilbake hvis den ikke viser tegn til bedring. Sørg for å merke deg navnet på den du snakker med i telefonen... og skriv det ned, sammen med ca klokkeslett og datoen du snakket med vedkommende. Det gjør alltid jeg, når jeg snakker med et hvilket som helst firma i telefonen og gjør en eller annen avtale, slik at rette vedkommende kan "arresteres" for feilen hvis noe skjærer seg. Og det hender det jo ofte at det gjør... Det er ikke alltid samme person er tilstede eller å få tak i neste gang man er i kontakt med samme firma, så da er det viktig å ha navn og dato.

PS! Du tok vel vare på kvitteringen?
Inaktiv bruker
Kvittering har jeg, Og jeg kjenner så og si alle i butikken, de er ikke vanskelige å ha med å gjøre.

Våknet idag og dakaren var død =(
Andre ser ut til å ha det helt fint.
Inaktiv bruker
Fikk byttet, får håpe den nye er friskere =)
Lykke til videre med dem begge, det er fisk man får et forhold til, disse Oscarene Hadde jeg hatt plass, så hadde jeg hatt et par stykker selv tror jeg. Kule fisker, ser litt småbrutale og grådige ut, men søte likevel De blir alltid helt gira i butikken hvis noen stopper foran akvariet deres, da tror de det er mat med en gang.
Inaktiv bruker
Takker så meget =)
Får håpe de lever minimum 6 år, kjøper ikke slike fisk for å ha de 1-2 år.
Da blir man selvfølgelig litt trist om de dør med engang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap