Håp for min pelvicachromis taeniatus/ smaragdciklide?

Historien er som følger:
Mitt 167 liters akvarie med målene l=75, b=40, h=55 har til nå huset et par med palettcikilder, 3 guppy, og 1 ancistrus. Akvariet fikk jeg for ca 1,5 mnd siden, og i begynnelsen hadde jeg de tre guppy + ancistrusen som innkjøringsfisk. Plaettene har kommet til siden.

Her forleden var jeg å kjøpte dette paret med Pelvicachromis taeniatus/ Smaragdciklide/gul palettciklide. Jeg ble fortalt at man skulle kunne ha ha to par med ciklider i 167 literen.I tillegg kjøpte jeg 4 SAE.

Dette nye paret ble jaget av palettene umidddelbart etter at de kom oppi akvariet, temmelig agressivt da palettene er i lek, og man kunne fort se at de var i en slags sjokktilstand/stresstilstand, der de lå helt urørlige gjemt forskjellige plasser. De lå med snuten oppover og hale og slør var knipet godt igjen.
Dette ville gå seg til tenkte jeg. Dagen etterpå fant jeg hannen død. Hunnen er nå helt apatisk og står med snuten i været helt i toppen på akvariet inntil varmekolben. Men hun lever.

Hva har skjedd henne og er det håp for henne? Jeg har ikke noe alternativt akvarie å sette henne i. Er det noen med tilsvarende erfaring som har noen råd til hva man kan gjøre for å prøve å redde min stakkar Pelvicachromis taeniatus?

Det har skjedd noe lignende med meg og! Fisken overlevde ikke særlig lenge.. Har du mange huler og andre gjemmesteder? Kanskje noen planter den har sjangs til å gjemme seg i? For det kan jo være at det går bedre, så lenge den overlever leksperioden til palettene! Siden den er oppe i hjørnet kan du jo kjøpe en lang, buskete plante den kan skjule seg i.
Noe lignende denne planten her? http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1089 Kjøpte nettopp en lignende selv, den ene paletten min blir litt mobbet og er inni den når den blir lei. =)
Den som hadde fortalt deg at det ville fungere med to par paletter i et så lite kar har nok ikke hatt særlig peiling vil jeg tro. Det anbefales ikke mer enn ett par med ciklider i den størrelsen kar, og ihvertfall ikke av paletter som er en av de mer territorielle og hissige ciklidene, spesielt når de har egg og yngel.
Jeg må si meg helt enig med Tante Astrid.
Man bør ikke ha to par med ciklider i et såpass lite kar.
Dessuten er de også av samme art, men med forskjellig opprinnelse. Hvis de skulle ved et under gått rolig sammen med hverandre, ville de også kunne krysset seg med hverandre. Noe som heller ikke er spesielt heldig, da man vil kunne få en hybrid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap