Historien er som følger:
Mitt 167 liters akvarie med målene l=75, b=40, h=55 har til nå huset et par med palettcikilder, 3 guppy, og 1 ancistrus. Akvariet fikk jeg for ca 1,5 mnd siden, og i begynnelsen hadde jeg de tre guppy + ancistrusen som innkjøringsfisk. Plaettene har kommet til siden.
Her forleden var jeg å kjøpte dette paret med Pelvicachromis taeniatus/ Smaragdciklide/gul palettciklide. Jeg ble fortalt at man skulle kunne ha ha to par med ciklider i 167 literen.I tillegg kjøpte jeg 4 SAE.
Dette nye paret ble jaget av palettene umidddelbart etter at de kom oppi akvariet, temmelig agressivt da palettene er i lek, og man kunne fort se at de var i en slags sjokktilstand/stresstilstand, der de lå helt urørlige gjemt forskjellige plasser. De lå med snuten oppover og hale og slør var knipet godt igjen.
Dette ville gå seg til tenkte jeg. Dagen etterpå fant jeg hannen død. Hunnen er nå helt apatisk og står med snuten i været helt i toppen på akvariet inntil varmekolben. Men hun lever.
Hva har skjedd henne og er det håp for henne? Jeg har ikke noe alternativt akvarie å sette henne i. Er det noen med tilsvarende erfaring som har noen råd til hva man kan gjøre for å prøve å redde min stakkar Pelvicachromis taeniatus?