Papegøyeciklide står på hodet

Jeg har 4 flotte oransje papegøyciklider. Disse har jeg hatt i 2 år. Jeg har vært vant med at særlig de to største har snurret litt rundt, 360 grader, under lek. Dette er noe som har foregått i en krukke som ligger i akvariet. Men nå har den minste okkupert krukken alene. Her står den for det meste av tiden opp/ned og kikker ut med øynene like over bakken. Hvis jeg nærmer meg, hender det ofte at den snur seg rundt, men for det meste av tiden er det opp/ned som gjelder. Når den er ute og svømmer virker det som om den plages litt med "overstyring", dvs at det ser ut som den må anstrenge seg for å holde likevekten. De andre papegøyene plages ikke med dette.

Noen som vet hva dette kan være og hva som evt kan gjøres med det?
Jeg utelukker heller ikke at alt er ok.
Jeg har en black ghost som ligger på ryggen når den koser seg.
Men er det på samme måten med en ciklide?
Det er vansklelig å si noe sikkert.
Sannsynligvis er det en betennelse/infeksjon i tilknytning til svømmeblæra og spesielt lukkemuskelen som regulerer trykket i blæren.
Det kan jo også være at det er en infeksjon eller liknende som har laget noe krøll i fiskens balanseorgan.
Det er mulig at du kan få bukt med dette med å være nøye med vannskift og vannverdier fremover kombinert med en bredspektret anitbakteriell behandling.
F.eks kan bactopur direct funke. Det er i hvertfall den jeg bruker når jeg har behov for å behandle bakterieangrepet fisk. Det finnes også andre medikamenter som kan fungere.

Black Ghost er det helt normalt for å finne på mye rart som å svømme opp ned, ligge på sanden og slappe av etc men for en ciklide er dette et tegn på at noe er galt.
takk for svar, Stenersen! Vi får gjøre et forsøk med dette.
Pappegøye ciklide
Hei...

Jeg har 5 orange pappegøye ciklider som liker å leke med hverandre. Di jager og tuller litt med hverandre når dem parrer seg.
Den ene av dem svømmer litt rart noen ganger, men det skal ikke være noe farlig har jeg hørt. Noen av di andre liker å dytte nesa si i små steinene dem har i akvariet. Da har jeg fått beskjed av butikken at dem trives..
Er ikke det sant det eller???

Er det vanskelig å få yngel på di ciklidene jeg har???

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap