Trenger litt info om juvel ciklider
Postet 26.04.09 kl 14:24
Helst
ikke da ligger det an for krig! stor akvarie? se på kunskaps basen her på akvaforum så får du litt info. men juvel ciliden er veldig agresiv og krigersk
Postet 26.04.09 kl 14:26
Takk
Takk får info på mine spørsmål
de er i et 150l nå. Skal putte de oppi i mitt 350l akvarium år jeg er ferdig med å flytte.
de er i et 150l nå. Skal putte de oppi i mitt 350l akvarium år jeg er ferdig med å flytte.
Postet 26.04.09 kl 19:01
Har hatt 4-5 juvel ciklider sammen med minimum 10 forskjellige andre typer ciklider. Dette var et 500L karr. Hadde også en del malawi der. Juvelene er IKKE mer krigersk enn andre ciklider. Alle ciklider er litt "morske" når de har egg og yngel. Jeg vil ikke anbefale deg og blande for mye i mindre karr. I et 150L karr ville jeg holdt meg til kun en type ciklide av den størrelsen. Jeg ble anbefalt å ikke ha den blandingen jeg hadde i mitt 500L karr da det ble sakt at det ville gå galt med stor sannsynlighet. Men fiskesuppa av ciklider og malawi jeg hadde gikk det veldig bra med. Når egg ble lagt på steiner og i huler, tok jeg dette ut i egne klekkekarr. Juvel ciklidene mine la sine egg på ei flat skiferplate jeg hadde i karret
Postet 26.04.09 kl 19:37
Jau
da var vel jeg litt uheldi med juvelene min=)banka en fullvoksen blå acara og drepte en oscar på 20 cm
Postet 26.04.09 kl 20:30
sebraciklideda var vel jeg litt uheldi med juvelene min=)banka en fullvoksen blå acara og drepte en oscar på 20 cm
Det er med fisk som med oss mennesker at det finnes individer som er litt slemmere og hissigere enn andre. Men å ha ungfisk som vokser opp sammen har jeg sett er lettere enn å sette inn voksne individer av forskjellige ciklider i et nytt karr. For å si det slik så leker barn sammen bedre enn voksne, hehe. Kanskje en dårlig sammenligning, men likevel regner jeg med at du skjønner hva jeg mener. Holder på å pusse opp en 720L her og den skal jeg ha div ciklider i. Juvel ciklider er en selvfølge skal inn, men sine fine leiksfarger. Et annet must som jeg allerede har skaffet meg er O. Mossambicus ciklider. En nydelig og fin ciklide som desverre ikke er så ofte å se i butikkene, eller til salgs privat. Kommer du over denne cikliden til salgs, anbefales denne fra min side. Den blir noe større enn juvelene da.....
Postet 26.04.09 kl 20:56
Postet 26.04.09 kl 21:01
Rå
den mosambicusen din der var veldi pen=)
Postet 27.04.09 kl 07:26
sebraciklideden mosambicusen din der var veldi pen=)
Ja dette er virkelig flotte ciklider. Har forelsket meg i disse og er blitt mitt første valg når det gjelder ciklider. Har en voksen igjen på ca 15-20 cm og 10-12 yngel på 5-10 cm. Noen av disse er allerede kjønnsmodne. Ta en titt i basen og les litt om dem der. Har du et ciklide karr og har du plass.... anbefales disse ciklidene. Når det først kommer egg, ja da kommer det maaange skal jeg si deg av erfaring
Postet 27.04.09 kl 21:06