Lekspar

hei, hvordan er det når ciklider danner lekspar? er disse "mongame"? jeg har ett lekspar med jaguarciklider som legger egg jevnt å trutt men det begynner å bli litt trangt om plassen da jeg også har ett lekspar med parachromis freidrichsthalii som har begynt å legge egg. Det jeg egentlig lurte på var om jeg kan blande 3stk parachromis motaguensis (false yellowjacket-ciklid) med ett av disse parene (enten jaguarene eller freidrichsthaliiene) uten at dette resulterer i kryssninger å annet tull, vil jo ikke ødelegge harmonien til leksparet heller.. de leksparrene jeg nevner går i en 720ltr å en ca 800ltr på litt over 3m..
ingen som har peiling på om ett lekspar holder sammen selv om de får konkuranse av andre fisk av samme slag??
De ciklide parrene jeg har hatt (leiksparr) har holdt sammen. Men finner seg greit en ny make om maken faller fra. Ellers er de trofaste til hverandre. Er også blant de beste foreldrene jeg har hatt av fisk
ok, takker for svar. Er vel ikke stort annet å gjøre enn å prøve.. det som bekymrer meg litt er at hvis den ene hunne legger egg om det da kan komme en hann snikende å befrukte hennes egg før "maken" rekker det.. det er jo 2 forskjellige typer parachromis å jeg ønsker jo ikke blanding av de, men trenger virkelig plassen så jeg tror det blir ett forsøk, skulle det bli blanding så tar jeg jo ikke vare på yngelen men lar de bare gå til mest sansynlig blir spist.. litt trist men uønsket blanding er jo ingen tjent med..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap