Scalare

Kan jeg ha skalare i et 180 liters kar?

Hvis det går hvor mange kan jeg ha da?

Hvilke fisker går sammen med scalare?
hvis du ikke har store planter, kan du ha 3-4 vanlige scalarer. etter mitt syn.
hvilken type scalare da?

kan jeg ha:

praktbotia
blå gurami
øreål
viftereke
pleco
div ancistrus
guppy med scalare eller må jeg fjerne noen fisker?
Jarl-Erik Nordnes
hhvilken type scalare da?

Når noen sier "scalare" så regner vi med at det er snakk om Pterophyllum scalare.

Med "type" så snakker du om den ikke sant? Ikke fargevariant?

I en 180 liter kan du ha 3 - 4 stk en periode. Men de vil før eller siden vokse ut av akvariet. Man bør ha minst 50 cm høyde på et akvarium man skal ha scalarer i, siden de blir så utrolig høye med finneprakten sin. Det er ikke så livsviktig akkurat dette med antall liter, men akvariet må ha en viss høyde og helst da også en viss lengde siden de er så territoriale av seg. Eventuelle mobbeoffer må ha mulighet til å komme seg langt nok unna. Dette får de ikke i mindre kar enn ca 200-250 liter. Når de blir kjønnsmodne kommer tendensene til territorial atferd også.

Det er altså bare et tidsspørsmål før scalarene vil vokse ut av 180 literen din, men ja, du kan ha dem en stund, men så må de nok selges fordi de blir for store/høye.

PS!
Dropp plecoen. Den blir enorm!! Den blir en halv meter lang, og skulle vært forbudt å selge til vanlige selskapsakvarier. Velg heller et par vanlige Ancistrus, oppdrettsvarianten. De holder akvariet algefritt.
jeg har hatt plecoen i to år å den har ikke vokset i det hele tatt.
den er nå 12 cm lang

men jeg lurer på om noen av fiskene kan stresse eller nappe scalarene

etter det jeg har lest så kan praktbotia stresse scalarer.
så da må jeg fjerne de fire praktbotiaene jeg har eller kan jeg fremdeles ha de?
ingen som vet noe om det

ingen svar er dumme
jeg har 7-8 praktbotia sammen med 7 scalare. har aldri sett de har nærmet seg scalarene
spørsmål til Pål Laumann:
hvor stort kar har du og hvilke planter egner seg mest til scalare

bruker du røtter/pinner eller noe sånt
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap