Apistogramma agassizii kjønnsforskjell
Hei !
Har endelig skaffet Regnbueciklidene som jeg ALLTID har ønsket meg
(agassizii jeg snakker om)
Nå har d seg sånn at jeg er usikker på kjønn, damen i butikken var 90% sikker men sa at jeg måtte komme tilbake og bytte visst begge var mann
Så i forumet at den ene var mest lik en dame og den andre en mann.
Han er BETYDELIG større enn hunn og er mer fargerik.
Hunnen er alt fra gul-aktig til brun
Noen som har andre måter å se forskjell på enn det som står i forumet?
Skal prøve å knipse et par bilder av begge
Hannen er litt mer frempå mens hun holder seg i hulen så må nok bruke list for å få henne frem
Må bare få "tilatelse" fra modellene som det står i publiseringsreglene for bildeutlegging
Har endelig skaffet Regnbueciklidene som jeg ALLTID har ønsket meg
(agassizii jeg snakker om)
Nå har d seg sånn at jeg er usikker på kjønn, damen i butikken var 90% sikker men sa at jeg måtte komme tilbake og bytte visst begge var mann
Så i forumet at den ene var mest lik en dame og den andre en mann.
Han er BETYDELIG større enn hunn og er mer fargerik.
Hunnen er alt fra gul-aktig til brun
Noen som har andre måter å se forskjell på enn det som står i forumet?
Skal prøve å knipse et par bilder av begge
Hannen er litt mer frempå mens hun holder seg i hulen så må nok bruke list for å få henne frem
Må bare få "tilatelse" fra modellene som det står i publiseringsreglene for bildeutlegging
Postet 04.05.09 kl 17:26
Postet 04.05.09 kl 20:34
ja er rimelig sikker selv
den ene er jeg 100% sikker på det er hannen..
Men hunnen er ikke så lett å finne igjen så liten som hun er i et 260 liters :P
Men om det er til hjelp er hun så å si en identisk kopi av den på bilde nr. 3
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1085&tab=3
men hun har en knall oransje hale til tider :P
den ene er jeg 100% sikker på det er hannen..
Men hunnen er ikke så lett å finne igjen så liten som hun er i et 260 liters :P
Men om det er til hjelp er hun så å si en identisk kopi av den på bilde nr. 3
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1085&tab=3
men hun har en knall oransje hale til tider :P
Postet 04.05.09 kl 21:01
Postet 04.05.09 kl 21:44
Nydelige fisker, desverre så døde hunnen min nylig og det uten at hun klarte å føre slekten videre. Men ærlig talt det er IKKE vanskelig å se hvem som er hunn og hann De er jo så ulike at jeg måtte spørre på butikken om de faktisk var av samme art.
Det er også hunnen som tar det tyngste taket når det gjelder huler og yngelpass og slikt. Hannen svinger innom men er bare sånn passe interessert i familielivet.
Det er også hunnen som tar det tyngste taket når det gjelder huler og yngelpass og slikt. Hannen svinger innom men er bare sånn passe interessert i familielivet.
Postet 04.05.09 kl 23:22
Endret: 04.05.09 kl 23:24
sånn som dere beskriver er den andre en hunn....
Hadde dem i et 25 liters mens jeg byttet alt vannet pga. grønt vann..
Da lå hun inni en lavastein hele tiden..
Merker også at hannen svømmer rundt i akvariumet til hverdags.. men i lange perioder ligger han i ro på samme plass i inngangen til en naturlig hule... av å til stikker han innom men kommer nok så fort ut igjen..
Kan det hende at det er her HUN ligger?
Hadde dem i et 25 liters mens jeg byttet alt vannet pga. grønt vann..
Da lå hun inni en lavastein hele tiden..
Merker også at hannen svømmer rundt i akvariumet til hverdags.. men i lange perioder ligger han i ro på samme plass i inngangen til en naturlig hule... av å til stikker han innom men kommer nok så fort ut igjen..
Kan det hende at det er her HUN ligger?
Postet 05.05.09 kl 14:36
Jeg lurer litt på det der med 25 liters akvariumet... det er ikke plass nok til et par med dvergciklider. Det er altfor lite. Hvis ikke hunnen og hannen er venner hele tiden (og av og til så krangler de) så er det ikke nok plass til å stikke langt nok unna sin forfølger i et så lite kar.
Eller misforstod jeg det du skrev? Har du dem i et større akvarium nå?
Det at Apistogramma-hannen ligger i ro ved en hule er ikke noe godt tegn. En frisk og fin hann skal patruljere rundt i karet hele tiden, og ikke ligge i ro. Er du helt sikker på at dette akvariet har de riktige vannverdiene og at det ikke er noe galt fatt et sted?
En hunn kan finne på å gjemme seg bort i dagesvis, men ikke en hann. Da er det noe galt.
Eller misforstod jeg det du skrev? Har du dem i et større akvarium nå?
Det at Apistogramma-hannen ligger i ro ved en hule er ikke noe godt tegn. En frisk og fin hann skal patruljere rundt i karet hele tiden, og ikke ligge i ro. Er du helt sikker på at dette akvariet har de riktige vannverdiene og at det ikke er noe galt fatt et sted?
En hunn kan finne på å gjemme seg bort i dagesvis, men ikke en hann. Da er det noe galt.
Postet 05.05.09 kl 14:58
Endret: 05.05.09 kl 14:59
hehe missforstod nok litt du ja
Hannen patruljerer som bare d ... Bare et par ganger han "ligger" utenfor hulen.. Forklarte dårlig jeg så jeg :P
Han svømmer som bare d men et par ganger har han liksom "ventet" på noen... stukket hodet inn i hulen, og kommet ut igjen..
Når d gjelder 25-liter var de der i maks 30 minutter
Nå går de i et 260 liters
Hannen patruljerer som bare d ... Bare et par ganger han "ligger" utenfor hulen.. Forklarte dårlig jeg så jeg :P
Han svømmer som bare d men et par ganger har han liksom "ventet" på noen... stukket hodet inn i hulen, og kommet ut igjen..
Når d gjelder 25-liter var de der i maks 30 minutter
Nå går de i et 260 liters
Postet 05.05.09 kl 15:02