Juvelciklide
Inaktiv bruker
Jeg har noen spørsmål angående juvelciklider. Jeg har en 720 liter som jeg skal fylle opp, og får ikke bestemt meg for hvilke ciklider jeg skal ha. Men akkurat i dag er det juvelciklide jeg sikler mest etter=) Syns de er veldig fine! Og så slipper jeg å reise langt for å få tak i dem, mener å huske at det var noen på dyrebutikken her. Men så er det dette med at de er ganske aggressive.
Jeg har en ciklide i det karet fra før, jeg tror det er en tropheops sp chilumba, eller muligens en mix med det, og den skal også være ganske tøff av seg, i tillegg har jeg en rovfisk(afrikansk knivfisk) og en stor pleco. Begge disse får gå i fred fra chilumbaen, så jeg sitter her å håper at det burde kunne gå med juvelciklider der også. Ser på medlemmenes akvarier at mange har juvelciklide sammen med veldig mye forskjellig, men da gjerne bare 1 og 2 stykker. Om jeg skulle gå for juvelcikliden, hvor mange burde jeg kunne ha i karet mitt??
Jeg har en ciklide i det karet fra før, jeg tror det er en tropheops sp chilumba, eller muligens en mix med det, og den skal også være ganske tøff av seg, i tillegg har jeg en rovfisk(afrikansk knivfisk) og en stor pleco. Begge disse får gå i fred fra chilumbaen, så jeg sitter her å håper at det burde kunne gå med juvelciklider der også. Ser på medlemmenes akvarier at mange har juvelciklide sammen med veldig mye forskjellig, men da gjerne bare 1 og 2 stykker. Om jeg skulle gå for juvelcikliden, hvor mange burde jeg kunne ha i karet mitt??
Postet 17.05.09 kl 22:24
tropheops sp chilumba er en malawiciklide, og tenger derfor helt andre vannverdier enn det de andre fiskene du nevner gjør.
Malawiciklider bør kun holdes med malawiciklider. Noen unntak fra Victoriasjøen og Tanganyikasjøen kan gå, men da må man vite hva man gjør. Disse lever i omtrent de samme vannverdiene, høy ph og høy gh.
Ulempen med juvelciklider er at de blir veldig hissige, og de har en tendens til å bite de andre fiskene i finner, halefinne etc. Disse bør holdes i artskar, eller med andre STØRRE tøffe ciklider, som Oscar feks.
Malawiciklider bør kun holdes med malawiciklider. Noen unntak fra Victoriasjøen og Tanganyikasjøen kan gå, men da må man vite hva man gjør. Disse lever i omtrent de samme vannverdiene, høy ph og høy gh.
Ulempen med juvelciklider er at de blir veldig hissige, og de har en tendens til å bite de andre fiskene i finner, halefinne etc. Disse bør holdes i artskar, eller med andre STØRRE tøffe ciklider, som Oscar feks.
Postet 17.05.09 kl 22:42
Postet 17.05.09 kl 22:53
Ciklideelskerder har jeg 4 juvelciklider sammen med mange andre forskjellige ciklider og malawi og det går helt fint det.
Du tror kansje det går fint, men noen av artene du holder har rett og slett dårlige forhold. Hvilke Malawi har du? Veldig mange av malawiene er algespisere, nemlig tvert imot hva en juvelciklide er.
Sør-amerikanske ciklider liker lavere Ph og lav Gh, mottsatt av Malawiene.
Den malawicikliden som blir nevnt i første innlegg, tropheops chilumba, er også en algespiser. Dette må man ta hensyn til når man forer, og setter sammen forskjellige arter!
Postet 17.05.09 kl 23:01
Endret: 17.05.09 kl 23:02
CiklideelskerDu kan jo ta en tur innom min side:) der har jeg 4 juvelciklider sammen med mange andre forskjellige ciklider og malawi og det går helt fint det. De er inne på 240 literen : ) To av de la egg natt til fredag, men ble spist på ettermiddagen på lørdag av en sebraciklide tror jeg : ( Mvh Henrik
jeg ha samme erfaring som Henrik her. Hadde en 500Liter med kun ciklider og malawi sammen. I tillegg hadde jeg pleco og gibbi. At noen av mine fisker den gang led noen nød hadde jeg ikke i mine tanker, da de hele tiden viste glede og begeistring, og var friske. Kan ikke helt forstå dette hysteriet at disse fiskene ikke går sammen. Leser dette stadig like ofte som jeg leser om andre med samme erfaringer som Henrik og meg selv. Hadde ikke fiskene trivdes hadde disse vist det tydeligere. Egg å ble lagt i fleng. Legger til at jeg hadde blant mine ciklider to leiksparr med juveler
majan: jeg misunner deg den 720L som du kan fylle med ciklider. Det finnes så mange flotte. Mossambicus, juvel, accara og palett for å nevne noen få. Har noen få selv i et av mine mange karr og har stor glede av det
Postet 17.05.09 kl 23:27
Noen av oss går nok mye dypere inn i teori om hold av forskjellige arter. At dine ciklider leker i samme kar er greit nok, men det er ikke et råd du bør gi til en som ikke kan så mye om ciklider. Det som gikk greit hos deg kan fort bli kræsje hos den neste.
Folk er forskjellige.... Noen ønsker bare masse fisk i et akvarium, andre ønsker at alle forhold skal ligge til rette for de enkelte arter.
Å holde eks. algespisende ciklider med kjøttetere... Hvordan løser du dette ved foring, uten at noen av artene får feil kost?
Folk er forskjellige.... Noen ønsker bare masse fisk i et akvarium, andre ønsker at alle forhold skal ligge til rette for de enkelte arter.
Å holde eks. algespisende ciklider med kjøttetere... Hvordan løser du dette ved foring, uten at noen av artene får feil kost?
Postet 17.05.09 kl 23:38
Inaktiv bruker
Har lest en del tråder om akkurat dette her, diskusjon om det å ha akvarier med fisk som har helt forskjellige krav til mat, ph og gh. Jeg er fortsatt like klok, men det er tydelig at hos noen går det bedre enn hos andre.
Men sett at hvis jeg skulle hatt et rent artskar med juvelciklide, hvor mange er det passendes å ha i akvariet mitt?
Men sett at hvis jeg skulle hatt et rent artskar med juvelciklide, hvor mange er det passendes å ha i akvariet mitt?
Postet 18.05.09 kl 00:00
Inaktiv bruker
akvafilDen malawicikliden som blir nevnt i første innlegg, tropheops chilumba, er også en algespiser. Dette må man ta hensyn til når man forer, og setter sammen forskjellige arter!
Jeg har prøvd å finne ut hva slags ciklide det er, men noe som stemmer 100% har jeg ikke funnet. Noen mener også det kan være en krysning.
Postet 18.05.09 kl 00:06
akvafilNoen av oss går nok mye dypere inn i teori om hold av forskjellige arter. At dine ciklider leker i samme kar er greit nok, men det er ikke et råd du bør gi til en som ikke kan så mye om ciklider. Det som gikk greit hos deg kan fort bli kræsje hos den neste.
Ja noen går inn betraktlig dypere enn meg akvafil og har like mye glede som oss andre, eller har dem mer? Jeg kan ikke i min villeste fantasi se at jeg anbefalte noen ting i mitt innlegg, men fortalte om mine erfaringer, på lik linje som Henrik var det vel..... Har aldri anbefalt denne blandingen for noen, selv om dette var en suksess hos meg.
Skal jeg anbefale en ciklide vil jeg helt klart si min favoritt ciklide er
O. Mossambicus. Denne kan bli veldig stor og er en pryd i et 720L karr. De yngler lett (munnrugere) og spesielt hannen er skjønn i sine leiksfarger
Skal se om jeg har et par bilder på denne maskin som jeg evnt legger ved
Postet 18.05.09 kl 17:41
jah... malawi ciklider å sør-amerikanske ciklider har ikke noe i samme akvarie å gjøre!! å at fiskene legger egg å har lek er ikke nødvendigvis tegn på at de har det optimalt, jeg har sett dette har skjedd i plastposer for frakt så det sier jo egentlig sitt... Nå er jo juvelen også en afrikansk ciklide så sånn sett er den kansje mer "egnet" i ett malawi kar enn sør-amerikanere. Men hvis du søker litt på forumet vil du kjapt se at de fleste anbefaller å ha malawi\tanganyika ciklider i eget akvarium, dette på grunn av de spesielle vannverdiene disse fiskene er "vant" til. Å når det kommer til juvel-cikliden så er det en veldig flott ciklide å se på, skjeldent pene å klare farger. De leker relativt lett å er da man virkelig kan se fargeprakten til denne fisken, men det er heller ikke alt den viser desverre.. når disse leker å legger egg blir de ett par hakk mer agressive enn vanlig, å vil holde stort sett alle fisk på avstand ved biting, jaging å finne-napping. Men dette er ikke snille kose-fisk men en flott liten agressiv ciklide som blir noen hakk værre om man er så heldig\u-heldig å få lek og egg 8-) Forøvrig finnes det maange flotte sør-amerikanere så det er jo plenty å velge i der, sånn er det også med malawi å tanganikya, det er såpass mye å velge i at å blande er jo strengt talt ikke nødvendig. Prøv å skaff flere av de du har evt prøv å få solgt de å gå for enten malawi, tanganykia eller amerikanere av forskjellige slag.. ikke bland, fiskene dine vil trives bedre dersom du holder det "ryddig" å ikke blander i hytt å gevær.. ps. akvafil. du mater med 2typer for f.eks... jeg har endel rov-fisk å ciklider, hvor det også er maller som er plantespisere å ciklidene å rovfiskene lar som regel pleco\malle piller\pellets å sånt noe være. Jeg har også 2 store vieja ciklider sammen med noen rov-fisker, å her forer jeg med ciklide pellets (man får jo også pellets til "vegeterianere"), reker, mark, spirulina å disse trives veldig godt.. Å jeg synes at når man skaffer seg fisk å akvarie så burde man jo prøve å legge forholdene til rette så godt man kan for fisken, å det er ikke å ha malawi sammen med annen fisk som skal ha helt andre vannverdier. Joda de lever jo å svømmer rundt så da MÅ de jo ha det bra... eller..? tror ikke de på guantanamo har det så godt men de lever jo å går jo rundt.. eller datteren til josef fritzel (eller hva han nå heter han som stengte dattern sin i kjellern i 10-15år..) men de lever jo å går rundt så de MÅ jo ha det bra, det er utrolig hva som går å hva man kan finne seg i men det er jo ikke det det her handler om, men å gjøre så godt man kan for å gi fiskene et godt liv med så langt som mulig "naturlige" omgivelser lik der de kommer ifra å da hører ikke malawi sammen med andre amerikanske ciklider f.eks.. Men hvis du vil ha afrikanske ciklider som ikke er malawi er det jo endel å velge i der også som paletter, juveler, løvehoder osvosv ta ett søk her å se hvor mye spennende det er å velge i.
Forøvrig så vil jeg gratulere så mye med 720ltr, det er nå akvarie verden blir spennende 8-) å ciklider er bare knallgøy så kan jeg bare anbefalle!! lykke til å det blir sikkert bra tilslutt!! sorry for baBling men det blir litt sånn når iveren å ordblindheten slår til fot fult!! 8-) send gjerne inn noen bilder av karet ditt!! altid spennende å se andres akvarier 8-)
Forøvrig så vil jeg gratulere så mye med 720ltr, det er nå akvarie verden blir spennende 8-) å ciklider er bare knallgøy så kan jeg bare anbefalle!! lykke til å det blir sikkert bra tilslutt!! sorry for baBling men det blir litt sånn når iveren å ordblindheten slår til fot fult!! 8-) send gjerne inn noen bilder av karet ditt!! altid spennende å se andres akvarier 8-)
Postet 19.05.09 kl 17:17