Malawi ciclide.

Jeg har en liten gruppe på 5-6 rød zebra. Mente at disse var pardannende ciclider, men nå har jeg merket at 3-4 stk er inni en hule og 2-3 er utenfor.Virker som dem veksler litt på å være utenfor og inni. Men hva betyr dete, er det egg på gang eller er det andre ting? Kan ikke tenke meg at så mange fisker skal legge egg sammen i en liten hule. Merkelig. HÅper noen med kjennskap til dette svarer meg fort!
No er det sånn at Rød zebra hører til mbunas-gruppen, og disse vil ha en steinrøys de kan boltre seg i. Med andre ord så bruker de aktivt steirøysa og huler til alt mulig.
De er ikke pardannende ciklider. De er par bare til leken er overstått.
Hvis en han og ei hue begynner å leke så blir de andre fiskene jaget vekk av hannen, vanligvis. Selve eggleggingen kan like godt skje på en sandbanke som i en hule.
Har du nok stein til dem? De bør ha mange åpninger i passelig størrelse for å trives godt. Kanskje det er derfor de bytter på å være i hula? At det er for få huler, mener jeg?
Ellers så er det artig å se hvordan unge mbunas leker "sisten" og gjemsel i steinrøysa.

Her er forresten en artikkel om Rød zebra: Skitciklid eller Afrikas röda guld?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap