Texasciklide

Hadde et par texasciklider og de la egg gang på gang. Etter siste gangen var jeg så heldig at 3 unger har klart seg og de har begynt å vokse til. Men problemet den siste gangen hunnen la egg,ble hannen helt gal.Så ut som han rett og slett var lei dama si,så han klarte å ta knekken på henne,noe som var utrolig kjipt. Men ungene rører han ikke,og heller ikke de andre fiskene i karet. Så når hunnfisken var borte så har han blitt helt rolig igjen og jeg kan mate han fra hånden.En helt utrolig fin fisk.
Opplevde samme adferd på Salvini ciklidene mine. Mærkelige greier det der. De fungerte så fint sammen og lekte flere ganger, men en dag rev han henne i fillebiter.

Har dessverre ikke noe mer å komme med
Derfor er det viktig med stort nok akvarie, med nok skjulesteder.
Det er ikke uten grunn det anbefales store kar til amerikanske chiclider. Om fiskene ikke er så store, så trenger de stor plass.
min texas-ciklide har tatt knekken på 3 andre texasciklider, det virker ikke som om den jeg har går overens med andre texasciklider i det hele tatt. Å disse har gått i ett relativt stort akvarie (ca800ltr). Å dette er satt opp med ganske mye røtter å huler å div så det mangler ikke plasser å gjemme seg men han finner de uansett. Jeg har prøvd med 2 hun fisker, å nå sist en annen han fisk men han jeg har jager\pønker¨å plager de ihjel etterhvert uansett. Men det som jeg synes er litt rart er at han er helt grei med de andre fiskene, ikke noe jaging eller krangling med de i det hele tatt..
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Nordby
Reklame for plussmedlemskap