Sommerfugl-ciklider

Har kjøpt 2 stk. men klarer ikke å finne ut hvilke kjønn de er .Kanskje noen her kan hjelpe
Den ene er en slørhalevariant og har dermed lengre finner så det må kanskje tas hensyn til.
Bildene er jo ikke av de bestemen fasongen og finnen kan vel sees uansett.
Etter det jeg har erfart med mine tidligere sommerfuglciklider har:

Hunner - Rødt skjær på buken og flekken pleier å være ha en ganske svart farge med noen hvite prikker i.

Hanner - Ikke rød farge på buken og flekken er mørkeblå.

Litt vanskelig å se på ditt bilde, men det ser litt ut som hanner.

Bilde av en hunn.
Har hørt at de flekkene ikke er til å stole på ,men hva vet jeg
Blir de rød under buken før de er kjønnsmoden ?

får jeg kjøpt sommerfuglciklider på strømmen, stovner, vintebro eller norges største akvariebutikk?
Ikke vet jeg ,bor langt derifra og kjenner ikke disse butikkene.Du kan jo legge ut et spørsmål om dette .
Mener at jeg har sett de på Akvariemagasinet. Muligens også på TAM Alna.
Sølvi Gullaksen
Blir de rød under buken før de er kjønnsmoden ?

Hvor store er dine?

Den eneste yngelen jeg fikk til å vokse opp som ble en hunn, mener jeg å huske at det røde skjæret på buken syntes rundt da den ble rundt 4 cm.
Er vel litt større enn det men er ikke voksen tror jeg .Fårløpig er det ikke noe slåssing mellom de ,kun litt knuffing fra den som kom først i karet .Den andre bryr seg ikke ,bare fortsetter med sitt eller svømmer vekk.Trodde kanskje at hvis det var 2 hanner så ville det vært litt mer aggresivitet?
2 hanner går bra det, de har jo ikke noe å bråke om. Setter du derimot inn ei hue så blir det liv. Da skal hannene sloss om hvem som skal ha hua og sloss om revir.
Ja som kan det også sies

Får vel bare se det an litt da om en av de blir rød under buken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap