Løvehodeciklide
Postet 17.06.09 kl 21:18
Endret: 17.06.09 kl 21:21
Jarl-Erik Nordneshei jeg har tenkt å få meg Løvehodeciklide men hvilke fisker kan jeg ha med denne arten? eller kan den vere alene i par har hørt den graver veldig mye så holder det med en Fluval 205 utvendigpompe
Hvor stort akvarie skal de gå i?
Løvehodene er veldig agressive under lek. Er karet under 100l ville jeg vært forsiktig med å ha noe annet med dem.
Jeg hadde selv et par sammen med en overagressiv Haplochomis gruppe, og et par geophagus Steindachneri i en 120l. Alle yngla samtidig, men harmoni var det overhode ikke. Etter en stund vokste Geophagusene ut av karet og ble solgt. Da roa gemyttene seg betraktlig.
Du kan også prøve en palett art oppi der. Om det er plass. Alt avhenger egentlig av hvor stort karet er.
Løvehodene er ikke så veldig avhengig av strøm i vannet, oksygen nivået er viktigere.
Postet 17.06.09 kl 21:43
kan jeg ha øreål, pleco, og praktbotia med løvehodeciklide
og må hannen vere større en hunnen eller like store hvis jeg skal ha oppdrett med de?
bør jeg starte med mange unge Løvehodeciklider og plukke ut de som blir til overs
skal denne fisken ha grus eller sand til bunnsubstrat
har kar på 180 liter
takker for svar
og må hannen vere større en hunnen eller like store hvis jeg skal ha oppdrett med de?
bør jeg starte med mange unge Løvehodeciklider og plukke ut de som blir til overs
skal denne fisken ha grus eller sand til bunnsubstrat
har kar på 180 liter
takker for svar
Postet 17.06.09 kl 21:51
Postet 17.06.09 kl 21:57
Postet 17.06.09 kl 22:02
alle de andre fiskene du nevner krever større akvarium enn 180l. Om de er unge og flyttes når de blir store går det jo med akvariet, men ingen av dem er egentlig egnet som samboere med løvehoder.
Øreål kommer til å forsyne seg grovt av eventuelle yngel. Praktbotian av egg. Botiaen Kommer også til å kjempe med løvehodene om de beste stedene i akvariet.
Løvehodene leker i huler og PB gjemmer seg der.
Det kommer neppe til å bi noen dødsfall, men yngel blr det nok dårlig med.
Øreål kommer til å forsyne seg grovt av eventuelle yngel. Praktbotian av egg. Botiaen Kommer også til å kjempe med løvehodene om de beste stedene i akvariet.
Løvehodene leker i huler og PB gjemmer seg der.
Det kommer neppe til å bi noen dødsfall, men yngel blr det nok dårlig med.
Postet 17.06.09 kl 22:02
er de små lønner det seg å kjøpe en gruppe på 5-6 stk. er de store kjøper du bare en hann og et par huer. Når de parrer ut kvitter du deg med resten.
De liker å grave, så sand er å foretrekke.
Brusesten er bra. Oksygen nivået er viktig.
Prisen ligger rundt en 100 lapp for godt voksene eksemplarer. Halvstore ca 60-70 har jeg sett.
De liker å grave, så sand er å foretrekke.
Brusesten er bra. Oksygen nivået er viktig.
Prisen ligger rundt en 100 lapp for godt voksene eksemplarer. Halvstore ca 60-70 har jeg sett.
Postet 17.06.09 kl 22:05
Postet 17.06.09 kl 22:08
Endret: 17.06.09 kl 22:11
Postet 17.06.09 kl 22:15
Postet 17.06.09 kl 22:16
Postet 17.06.09 kl 22:18
Postet 17.06.09 kl 22:34
Jeg har holdt denne arten lenge, men har ingen nå.
Tre fire cm med sand holder lenge. Skiferhuler funker, men også kokosnøtt huler er greit.
Et av mine par lagde hula selv. Gravde ut sanda under en steinur jeg hadde lagt inn der. De er tilpassningsdyktige.
Vil du ha de til å yngle er det viktig med mye næringsrik og variert mat til dem. Gjerne tre fire ganger daglig. Når du forer så mye ville jeg anbefale to vannbytter i uka. Ca 25-30% hver gang.
Tre fire cm med sand holder lenge. Skiferhuler funker, men også kokosnøtt huler er greit.
Et av mine par lagde hula selv. Gravde ut sanda under en steinur jeg hadde lagt inn der. De er tilpassningsdyktige.
Vil du ha de til å yngle er det viktig med mye næringsrik og variert mat til dem. Gjerne tre fire ganger daglig. Når du forer så mye ville jeg anbefale to vannbytter i uka. Ca 25-30% hver gang.
Postet 17.06.09 kl 23:06
Postet 17.06.09 kl 23:15
Trenger ikke koke, men nøtta avgir endel farge til vannet.
Jeg la bare en del stein i en haug, ikke runde. De var kantete. Knyttnevestore ca. Om det er vanlig at de ordner det selv vet jeg ikke.
Planter bryr de seg ikke mye om. Men husk at de graver, og planter som sitter dårlig fast er ikke å anbefale. Javabregne, anubias og flyteplater er greie valg.
Jeg la bare en del stein i en haug, ikke runde. De var kantete. Knyttnevestore ca. Om det er vanlig at de ordner det selv vet jeg ikke.
Planter bryr de seg ikke mye om. Men husk at de graver, og planter som sitter dårlig fast er ikke å anbefale. Javabregne, anubias og flyteplater er greie valg.
Postet 17.06.09 kl 23:30
Postet 17.06.09 kl 23:35
Postet 17.06.09 kl 23:54
Løvehode
løvehode går godti sammen med praktbotia mine går sammen med l333 forskjelige botia ..har dem i et kar på 29 grader
Postet 18.06.09 kl 12:15
Postet 18.06.09 kl 22:03
Postet 19.06.09 kl 14:42
Endret: 19.06.09 kl 14:43