Blå acara-yngel forsvinner

Kjøpte et lekspar av Blå Acara i vinter. Siden det har de hatt mange yngelkull. Store kull med masse yngel. Foreldrene har bestandig vært rundt der yngelen er. Virker som de passer godt på, men på mystisk vis minker antallet småtasser for hver dag. Har bare yngel i noen dager før alle er borte. Skjønner ikke hvordan de kan forsvinne.

Akvariet er på 200 Liter, mange huler så det er ingen krangling om plass eller slikt.

Andre fisker i akvariet er:
- En dvarggurami
- Noen halvstore ancistrus
- Noen metallpansermaller

Ingen av de andre fiskene plager hverken yngel eller foreldreparet. Pumpeinnsugene er heller ikke der yngelen svømmer. Innsuget til det utvendige filteret er nesten helt i toppen, og på det lille innvendige er det helt i et hjørne, med deksel foran (er jo hull så vann kommer inn, men tviler veldig sterkt på at noe yngel kommer inn der).

Pleier å knuse opp litt vanlig flakfôr og holde det litt under vannoverflaten så det synker ned til yngelen, men har ikke sett at de har spist noe særlig. Ikke at jeg har sittet der og sett på noe særlig heller da. Ellers så eter foreldrene små algetabletter og sånt.

Alle idéer og innspill er velkommne! Setter stor pris på all hjelp, har veldig lyst til at noen skal vokse opp!
Jeg kjenner ikke acara godt, men samler de yngelen på bunn om natta? Altså, slik at yngelen ligger på sanda og sover når lyset slukkes?

Dvergciklider gjør i hvert fall det, og da er corydoras ikke den beste samboer dersom du vil at yngelen skal vokse opp.

Greia er at både foreldre og yngel hviler/sover på bunnen om natta, og coryene er nattaktive. De kan derfor ta yngel om natta, siden yngelen ligger rolig på bunn.

Mulig det er dette som er årsaken til at det ikke vokser opp noen yngel?
Det du sier ElinH, det kan kanskje stemme det, ja. De er for det meste ved bunnen på natten ja.

Men om dette er årsaken, hva skal jeg da gjøre? Kommer meg nok ikke til noen dyrebutikk på en stund. Hvis jeg må flytte coryene til et annet akvarium, bør jeg da ha andre ryddefisker i 200-literen?
Hva mener du med "ryddefisk"?

Det stikker litt i hjertet mitt (helfrelst corydoras entusiast her, med 8 av 10 akvarier utelukkende med corydoras...hehe) når noen kaller disse fiskene "ryddefisk"

De spiser ikke alger, og må ha sin egen, kjøttbaserte mat. Jeg oppfatter ikke at mine rydder så mye egentlig

Uansett, har du et annet akvarium å flytte de til, kan du prøve det og se om det går bedre med yngelen din da.

Det er egentlig bare en fordel at det ikke er andre bunnlevende fisk i et kar med ynglende ciklider, så du trenger ikke erstatte coryene med noe annet etter min mening.
Okey, da prøver jeg å flytte de når jeg ser det kommer yngel igjen snart (ser tydelig masse egg på planteblader).

Med "ryddefisk" mener jeg fisker som hjelper med å holde rent. De spiser vel mye av det som havner på bunnen, og om det som havner på bunnen ikke blir spist så blir det vel mye næring til alger og sånn (men jeg vet ikke om det blir et problem der, da).
De er jo kjempeflotte fisker som heller ikke jeg synes skal bli sett på som noen som kun er der for å holde rent, men i denne sammenhengen er det jo bare det jeg tenker på da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap