Kjønn på sommerfuglciklider

Klarer aldri bli enig med meg selv, lurer på om noen her har formeninger om dette.

Syntes disse var ganske små, men det er godt med krangling på dem allerede.
vanskelig å si. det ser ut til at disse har enda en bit å gå før de blir helt utfarget. Tror nok ganske sikkert at den øverste er en hann. Hoene er ofte mindre og har en rødlig farge på buken men det kan ta litt tid før dette syns. Husk at sommerfugler er monogame og kan være litt vanskelige å parre opp. Man trenger flere hoer enn hanner og når sommerfuglene danner par bør man fjerne "partnerløse" sommerfugler.

På bilde to kan det se ut til at de to nærmeste (den i fokus og den som er uklar) er hoer da jeg ser antydning til rosa flekker på dem. Men tror nok du bør vente litt og se
Den på eget blide ble helt klart jaget av den største av de andre tre. Denne holder seg tett sammen med en av de andre, mens den minste mer eller mindre får gå i fred.

Vurderer å enten skille et par fra de andre, eller flytte dem alle over i 400litern.
ved å sette en hoe og en hanne sammen er du ikke sikret å få et par, jeg hadde 5 sommerfugler som ikke parret opp. (3 hoer og 2 hanner). men de vil slåss om rang, hos meg var hoene mer hissige enn hannene. La de krangle litt så lenge de ikke kommer til skade. Hvor stort er karet? Hva har du i 400 literen som du vurderer å sette dem i?
de går midlertidig i karantenekar på 63 liter. i 400litern kan jeg ikke se for meg noen problemer. 2 par scalare, 2 sølvhai(fy,fy), en stim serpatetra, ancistrus og en skokk pansermaller.
Når det gjelder hannen er den andre taggen på ryggen den lengste. Hos hunnen er det ikke slik. Og hannen har mye spissere finner enn hunnen. Hunnen har mere avrundet finner... Hmmm. Den i fokus på det siste bildet kan være en hunn, og de andre hanner. Ikke lett å si. Man kan jo ta feil. Men det er det jeg tror.
Der legger de egg allerede. spennende
Gratulerer! Er ikke mye som er flottere enn sommerfugler i leksdrakt!

jeg anbefaler deg å fjerne de resterende sommerfuglene. for i en 63 liter vil leksparet jage de andre sommerfuglene i verste fall til døden
Det blir nok eget akvarie på disse to fremover ja. Selv om kranglingen har roet seg kraftig siden jeg delte av akvariet med ei stor rot.

Idag var eggene borte og ingen wigglere å se. Men regner med de trenger noen forsøk før de forstår hvordan ting går til
De kan trenge en del runder før de skjønner tegninga. Har opplevd fem runder her før det kom wigglers. Innimellom glemmer de å passe på, eller så mister de interessa eller glemmer å ta vekk mugne egg så alle mugner, men det kommer seg med tia ^^
Okei
ja det pleier å ta lit tid har noen ilbuker så enå ikke klareer å paseyngelen opp de her nå prøvet 5 ganger ^^
det gikk faktisk. På 2. forsøket. Ligger en haug bittesmå wigglers i et hjørne. Eneste farene nå er ei stor L134 og ei fluval 2+.
Fluvalen står såpass høyt at jeg ikke tror den kommer til å ta dem.
Gratulerer med egg!
Jeg prøver å få noen egg fra mine Sommerfuglciklider, men vi får se hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap