Apistogramma macmasteri

Hei !
Det står på Fiskebasen at Macmasteri kun trenger et "lite" lekskar. Hva vil "lite" si ?
Fiskebasen mener 60 liter, og det mener jeg også er det minste man bør ha for et par og hvis du får oppdrett trenger yngelen plass til å vokse opp på.
Apistogrammaer har mye innbyrdes aggresjon som fort kan bli fatal hvis karet er for lite eller ikke er oppdelt nok. Hannen kan drepe hunnen om hun ikke vil parre seg eller passe seg, og hunnen kan drepe hannen om han ikke holder seg i respektfull avstand fra yngelen (de første dagene) alt dette går dårlig i et lite kar.
Det aller beste er et langt og dypt kar (høyde er uvesentlig) med masse gjemmeplasser. Jeg driver å setter opp et kar til apistoer med grunnflate på 120x60 cm og tenker å ha to trioer i dette.
Jeg har 240 liter.. Men jeg tenkte på om de skulle ha et eget "lekskarr" ?
Mine lekte og fikk yngel som vokste opp, i en 54 liter (bunnareal 60 x 30 - som en 60-liter). Det gikk helt fint, problemet er når yngelen skal vokse opp.

Kullet mitt ble vel på en 40 stykk (husker ikke helt), og karet ble for lite etter hvert under oppveksten. jeg måtte flytte de til en 110-liter etter hvert. Så, for selve leken holder 60 liter, men det trengs noe større etter hvert mener jeg.
Okey !
Er det best at de leker i 240'ern eller i et eget?
Kommer an på "selskapet" i tanken det ; )
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap