Scalarer puster litt fortere og tyngere!!

Er det nitritt eller noe annen.
Jeg skal bytte vann uansett fordi Corryene snapper innimelom luft.
Jeg bytta 55% vann i går.

Takk for alle svar på forhånd!
Plussmedlem
Hadde ikke du samme problemet med cory'ene også? Ville byttet vann daglig og gått til innkjøp av nitrittester.
Jeg hadde det samme broblemet med corryene også.
Jeg skal bytte 50% vann hver dag fremover og bestille JBL Nitrittester idag
Men jeg ser at Ansistusen min puster ganske fort nå og
Men Corryene snapper ikke så mye luft nå lenger
Små ancistruser puster fort både titt og ofte.

-Tim
Plussmedlem
Positivt tegn at coryene ikke er like ofte til overflaten. Fortsett sånn.
Kan jo være lite oksygen i akvariet. Hvordan har du stilt utblåset til pumpa? Er det mye bevegelse i vannoverflaten? Blir vannet stillestående blir det lite oksygenutveksling, og fiskene må trekke mer vann i gjellene for å få nok oksygen. Hvis du har en luftpumpe kan du jo ta en brusesten i vannet, og se om det hjelper.
Nå har jeg først byttet 55% vann og akkurat da jeg hadde fylt nytt vann i akvariet så byttet jeg 30% vann+så tok jeg i litt mindre vann så det ble mer sirkilasjon på vannoverflaten
Siden jeg byttet vann så har ingen corryer snappa luft og Scalarene puster sakte og rolig=normalt
Okey!, nå var det en som snappa luft en gang,men hehe det har blitt mye bedre
Men jeg skal bytte 50% vann i morgen igjen.
"Bump"

Nå er to av mine 4 scalarer bak veldig mange planter ved filtret og på den ene så går bare det ene gjellelokket fort og tungt og på den andre så går bare venstre gjellelokket fort og tungt, den andre gjellelokket på de står helt stille!!
Nå begynner jeg å bli veldig bekymret for de!
Hva skjer?!
Hva gjør jeg?!
Håper på fort svar!!
HASTER!
Jeg spør ganske dumt nå, men skal man se inn ved gjellene når de puster?
Platy-fan
Jeg spør ganske dumt nå, men skal man se inn ved gjellene når de puster?

Ja, der, og på munnen. De skal ikke gape med munnen når de puster normalt. De skal puste veldig rolig og litt sånn at man må granske dem for å se at de beveger på munn og gjeller. Ingen gaping.

Gjellebevegelsene blir kraftigere og mye fortere enn normalt hvis de kjemper for å puste.

Hvis du så at de pustet normalt for noen timer siden, men tungt og fort nå, så er det sannsynligvis nitritt. Den stiger nemlig for hver time som går etter forrige vannbytte...
Ikke annet å gjøre enn å bytte vann igjen.

Håper du får deg en test snart så du kan følge med og se hva som egentlig foregår.
Men klarer de seg lenge sånn som de har det nå i noen dager vis jeg bytter 50% vann hver dag?
Jeg skal kanskje til byen i morgen eller i over i morgen å da skal jeg kjøpe nitritt test.
Ingen kan gi deg noen garantier for noe som helst egentlig. Vi vet jo ikke hva som er årsaken enda, ikke sikkert, siden du ikke har testet. Men det er mest sannsynlig at nitritt-forgiftning er årsaken, utifra beskrivelsene du har gitt.

Og hvor lenge den enkelte fisk overlever i vann med nitritt er umulig å forutsi eller spå. Noen fisk tåler mindre enn andre, og bukker under for minste snev av nitritt. Andre blir syke pga stresset ved å svømme i gift. Og noen, om ikke alle, dør dersom det varer over tid.
Mener jeg nevnte for deg at det kan være ammoniakk som er problemet også.
Men om du bytter 50% av vannet hver dag, så hjelper det en god del.

Hvis ikke akvariet var belastet nok i starten under innkjøringen, kan brå innsettelse av mange fisk på en gang medføre både ammoniakk og nitritt forgiftning.

Når du begynte å snakke om tungpustede scalarer, dukker teori nummer to opp. Scalarer har veldig, veldig ofte gjelleparasitter. Det er mer vanlig at de har det, enn at de ikke har det, når man kjøper dem. Et par typiske symptomer er tunge gjellebevegelser, men kun et av gjellelokkene rører seg, og fisken gaper etter luft med åpen munn når den forsøker å puste. De puster fortere enn normalt. Grunnen til det er at parasittene i gjellene blokkerer for full tilgang på oksygen.
Dersom scalarene dine hadde gjelleparasitter når du kjøpte dem, har de så godt som 100% sikkert det fremdeles og de har også smittet de andre fiskene i akvariet.

Hvis ikke vanntestene gir noen resultater (du bør teste for både nitritt og ammoniakk!) og alt ser bra ut på testene, er det sannsynligvis gjelleparasitter som er årsaken til at de puster unormalt og gisper.
Jeg hadde kjøpt Blåsesand fra Biltema som het Olivensand og den hadde sink og andre metaller i, så en del fisker døde en etter en
Så jeg flyttet mine 3 Corydoras metae,3 Platyer,2 Sverddragere,3 store scalarer og 1 Ansistus i mitt 25l i noen timer med 2 inkjørte filtre.
Så tømte jeg hele akvariet spylte alle plantene grundig,og gjore rent hele akvariet (uten vaskemidler,jif osv.)
Så tok jeg ut alle filter matrialene og spylte ut all tegn til sand eller metaler og andre ting.
Så dro jeg til byen rett etter å kjøpte ny grus,vaska grusen uten vaskemidler osv.
Og fylte akvariet med grus inreding planter satt på varmekolbe og filter.
Så tok jeg i fiskene i karet!Jeg kunne jo ikke la de være i et 25l akvarium i 4-5 uker!!?
Jeg kunne ikke gjort noe annet.
Så døde begge scalarene en etter en noen dager etter (grunnet metalforgiftning)
Men resten av fiskene har vært der i ca .2månder nå uten at ingen fisker har dødd

PS:Jeg har hatt Scalarene i 9 dager.
Jeg skjønner. Men da du satte fiskene tilbake i akvariet etter vaskingen, så fikk de med seg filteret de hadde hatt tidligere?

Jeg lurer på om kanskje filterbakteriene har fått seg en knekk der... Kan hende det ble vasket for godt, eller om oliviensanden var giftig for de bakteriene som bor i filteret? Ikke godt å si, men et par vanntester nå vil gi noen svar iallefall.

Vær flink med vannbytter hver dag, det hjelper mye.
Jeg brukte hageslangen og spylte skikklig i hele filtre.
Filtersvampene var lysebrune ,så etter jeg hadde spylt så var filter svampene helt hvite.

Foresten så hadde jeg det utevendige filtre da å.

PS:Foresten så er jeg veldig glad for at dere er veldig! kjappe på forumet!
Jeg setter veldig stor pris på det.
Jeg skal bytte 50% vann i morgen å.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap