Sør amerikansk

Hei. Har kjøpt meg et 180 liters akvarie som jeg tenkte jeg skulle ha Sør Amerikansk fisk i. Skal ha meg noen Ciklider men hvilke? Vil ha noen som har fine farger og har tenkt på Kakadueciklider men er åpen for forslag.... Og er det for mye å ha 2 hanner og 4 til 6 hunner hvis jeg innreder litt taktisk?
Utenom Ciklidene skal jeg ha en 15-20 Kardinaltetra og ca. 20 Rødøyetetra og muligens noen bunnfisk hvis det finnes noen som fungerer ilag med Ciklider. Kanskje en 4-5 "Ottoer"?

Var jeg deg, ville jeg satset på Grønn dvergacara istedenfor Kakkaduecikliden.

Jeg ville også satset på en større stim, en to mindre.

Du kan også med fordel bygge landskap i høyden, se her

Var jo stilig den litt blå men var jo meget forskjellig hvordan de så ut, men du mener vel at den er mindre territoriell enn Kakaduen da antageligvis. Det holder jo sikkert med 1 hann og 2-3 hunner også.

Etter det jeg har funnet ut (Har ikke erfaring med den, men den står på ønskelisten.), vil jeg tro den passer best som par. Men hvis du har mulighet og lommebok til det, kan det sikkert vere en fordel med flere hunner til å begynne med. Inntil det har dannet seg par.
Men det blir synsing fra min side, ikke fakta..

Kakkaduecikliden stod på ønskelisten min, helt til jeg ble klar over hvor aggresiv den kan vere. Men det finnes jo så mange flotte dvergciklider. Fargene på fisken det er bilder av er som oftest bleike, i forhold til hva de blir etter å ha farget skikkelig ut. Samt der kan vere farger som ikke vil bli oppfanget av et kamera.

:)
Hei,
Det fungerer fint å ha en hann og 2 hunner, men de lever også helt fint i par (1 hann og 1 hunn). Kakaduene er kjempe flotte fisker og fantastiske å se på i lek.
Jeg ville holdt meg til cardinal tetraen og droppet rødøyetetraen.
Du kan trygt ha en gruppe med corydoras og noen sugemaller sammen med disse. Otto er ikke sør-amerikansk så ville virkelig heller anbefale cory, de er veldig flotte!

vi har også 6 stk kurvciklider sammen med en par med kakaduer i en 180, det har gått fint så langt

Lykke til!
Otto er vel Sør-Amerikansk vel? Ser slik ut i fiskebasen, å de er vel en form for sugemalle.
Står nå virkelig i fiskedatabasen at "Otto"(Otocinclus affinis) kommer fra sør amerika, og den er visst god på algespising. Tenkte det var gode saker...

Vanskelig valg med Kardinaltetra vs Rødøyetetra. Rødøyetetraen stimer sinnsykt bra og minner meg om piraya. Syns de er litt tøffe.

Men nå sporer jeg helt av her i ciklide tråden..

I fiskedatabasen står det at Kakaduecikliden lever i harem og at 1 hann bør holdes med 2-3 hunner. Grønn dvergacara har jeg heller ikke sett i de zoobutikkene jeg har vært i, men kan jo forhøre meg hos de forskjellige i Bergen.
Vet ikke hva jeg velger. Kurvcikliden hadde jo ikke så sterke farger som Kakadue og Dvergacara
ja, Otto er jo sør amerikansk, min feil ([les: jeg skal slutte å høre på feilinformasjonen samboern gir meg])

Ja, står at kakaduen trives i harem, men de klarer seg fint uten også, vi fikk yngel på våre etter knappe 3 uker, og der var det bare en av hvert kjønn. Kurven får ikke så veldig klare farger, men er en flott fisk for det, i lek blir den veldig fin uansett, da viser de seg i å være veldig fargerike Da snakker jeg jo om rød kurvciklide.
Eller skal jeg bare drite i å ha kun sør amerikansk fisk. Palettciklidene er jo meget fine ciklider. Det hadde jeg også når jeg var tenåring, enkel og grei.
Kakaduecikliden har jo ikke så fine hunner som paletten har, eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap