Palettciklide sand

Hei!

For øyeblikket har jeg veldig fin sand i karet miit, men jeg tenker på å bytte til rådasand. Paletter liker jo godt å grave i sanden og spytte den rundt i karet. Derfor lurte jeg på om det var noen som visste hvor mange mm rådasanden må være for at palettene skal kunne ha det i munnen?

Ett spørsmål til: Jeg har palettene i ett 54 L. Går det greit om jeg kjøper f. eks. 3 platyer? Kan evt. palettyngel bli spist opp da? Eller er det lurere å kjøpe noen algespisere isteden?

Takk for svar

Mvh Stian

Hei - platyyngel er snadder for palettene vet du , slurper dem i seg som godteri. Kjøp noen SIA eller ancistruser sp. de går fint sammen med palettene.
Så lenge du ikke kjøper grus så trenger ikke sanden være for fin. Alt for fin sand gir ofte problemer med alger.
Jeg vet, sanden jeg har nå er alfor fin. Jeg har ett stort problem med alger.

SIA, er det siamensiske algeetere?

Takk for svar
Stianmannen
Jeg vet, sanden jeg har nå er alfor fin. Jeg har ett stort problem med alger. SIA, er det siamensiske algeetere? :) Takk for svar

jepp, siamesisk algeeter, de er flinke til å ta seg av alger, selv skjeggalger som vanskelige å bli kvitt ellers. De liker seg i stim , men vokser seg store etter en stund så ikke kjøp for mange. Pass på at du får SIA og ikke Flying fox , som den blir lett forvekslett med . Se i basen på fiskene og husk på forksjellene når du skal handle inn dem.
Lykke til
Plussmedlem
Eller kjøp eplesnegler! De er konge på alger, enkelte hevder de er bedre enn fiskene, de koster lite, er lett og holde og krever lite plass. SIA er som sagt stimfisk og har helt andre krav til plassen, kvaliteten på vannet o.l. Eneste som er med snegler er at vannet ikke må bli for bløtt og surt, da dette kan i verste tilfellet ta knekken på skallet deres.
Dette bare i tilfellet du var ute etter noen til å fjerne alger altså...
Et Palettpar kan lett terrorisere og ta rotta på det meste i ett såpass lite kar når de yngler, ville ikke hatt andre fisk sammen med dem i en 54l. SAE blir stor og er hyperaktiv - trenger mye større kar, eplesnegler er nok et bedre forslag.
Mine Palettciklider går sammen med otto. Det går kjempefint. litt jaging, men ikke noe problem. Jeg tror ikke ottoene spiser noe serlig egg heller

Mvh: PK
Tilfeldig bekjentskap
© Per Lindqvist
Reklame for plussmedlemskap