Tilbaketrukken kakadueciklide-hunn
Inaktiv bruker
Har et lekspar av kakadueciklider som ikke lenger ser ut til å være lekspar Ble kjøpt som det, men har også en veldig ung hunn i samme sort utenom, kanskje den er mer interessant? I alle fall, fant hunnen i eks-leksparet i en hule som ikke har vært i bruk av fisker i går, og i dag er hun der fremdeles. Kommer heller ikke frem ved mating (det gjør for så vidt ikke noen av disse tre).
Er det normalt at hunner "sturer" slik? Hun virker rett og slett litt daff....
Er det normalt at hunner "sturer" slik? Hun virker rett og slett litt daff....
Postet 16.09.09 kl 17:29
Postet 16.09.09 kl 23:10
Hvis hun hadde lagt egg i hulen så hadde hun vel vært mer aggresiv så hun er sikkert ikke i form og da ville jeg tippet på problemer med vannkvaliteten. Hva med nitrit og nitrat? Nitrat kan bli for høy og jeg har mistet dvergciklider ved å ikke finne ut av den høye nitrat verdien før det var for sent. Eneste feilen jeg hadde gjort var jo å gi fiskene solid kost slik at de skulle vokse seg store.
Har du ikke nitrat test så er det jo bare å skifte 50 prosent vann og du har øyeblikkelig halvert nitraten.
Kan selvsagt være andre ting også...
Har du ikke nitrat test så er det jo bare å skifte 50 prosent vann og du har øyeblikkelig halvert nitraten.
Kan selvsagt være andre ting også...
Postet 16.09.09 kl 23:12
NUBHar et lekspar av kakadueciklider som ikke lenger ser ut til å være lekspar :-(
Hva mener du avgjør om en hunn og en hann er et "lekspar" da? At de henger sammen støtt, som et menneskelig kjærestepar?
Det er feil. Fisk har ikke varme følelser for hverandre. Klaffer det sånn og miljøet tilsier det, så holder de seg vel sånn løselig til hverandre i leksperiodene. Ellers er de på farten hver for seg.
Stort sett oppholder hunnen og hannen blant Apistogrammaene seg på ulike hold, kanskje i samme halvdel av karet dersom det er deres territorium, men de henger på ingen måte tett i hop dag ut og dag inn. De treffer på hverandre stadig vekk siden det tross alt er et relativt lite område et akvarium er, de signaliserer til hverandre, kommuniserer med kroppsspråk og fargesignaler, og går så videre.
Og dette med å selge eller kjøpe fisk lekspar er litt sjansespill. Det kan aldri gis noen garanti for at de fortsatt vil være det etter flytting. Bytte av miljø kan forandre alt.
NUBhar også en veldig ung hunn i samme sort utenom, kanskje den er mer interessant?
Det er alltid interessant for en hann. Du må ikke tro at Apistogrammaene (eller noen andre ciklider for den delen), føler noen form for evig troskap Hannen vil, om sjansen byr seg, danne nytt par med en annen hunn dersom hun har modne egg å tilby parforholdet. Dersom hunn nr en enten ikke er leksvillig, eller ikke har modne egg i buken, så bytter han gjerne om en som har de riktige kvaliteter skulle komme forbi.
Hunner som ikke har modne egg i buken blir jaget vekk dersom de skulle komme i nærheten. Kun forplantningsvillige hunner er interessante.
Hos en del arter Apistogramma kan hannen i enkelte tilfeller leke med flere hunner samtidig også, dersom området / territoriet til hver hunn får plass i akvariet. De har nemlig det de også (under lek og egg-og yngelpleie), ikke bare hannene, selv om hunnenes okkuperte område er betydelig mindre.
NUBI alle fall, fant hunnen i eks-leksparet i en hule som ikke har vært i bruk av fisker i går, og i dag er hun der fremdeles. Kommer heller ikke frem ved mating (det gjør for så vidt ikke noen av disse tre). Er det normalt at hunner "sturer" slik? Hun virker rett og slett litt daff....
Det er ikke normalt at de "sturer", nei.
Men det ER derimot helt normalt for en hunn å holde seg i hulen døgnet rundt dersom hun har egg å passe Da ser man hunnen utrolig sjelden, og hvis hun tar sjansen på å ta seg en matbit, er det en lynrask grafs som bare er en munnfull, før hun er tilbake i hulen med eggene igjen. Det er ikke sikkert man ser henne engang, så rask ut og inn igjen er hun.
Så i ditt tilfelle her tror jeg følgende;
hvis hannen ikke plager henne i det hele tatt, så er det mest sannsynlig egg der inne. Fisk eier ikke medfølelse. Er det et individ som på noen måte er svekket eller ute av form, er de andre fiskene på den med en gang og hakker. Alle svake individer blir plaget, fordi de på en eller annen måte oppfører seg unormalt. Alle avvik i oppførsel blir slått ned på av de som er sterkere. Slik er det bare.
Dersom du observerer hannen i samme halvdel av karet, men uten at han forsøker å hakke på henne eller plage henne inni hulen, ville jeg uten videre gått ut fra at han passer territoriet for inntrengere mens hunnen vokter eggene. Det er slik parforholdet mellom Apistogrammaer fungerer. Hannen vokter området, hunnen vokter egg og hule (og yngel).
Postet 17.09.09 kl 01:00
Endret: 17.09.09 kl 01:11
Inaktiv bruker
Lekspar
Nitritt er på null og jeg kjører 1/3 vannbytte hver 7. dag, så jeg tror ikke det har noe med vannet å gjøre.
Ble fortalt da jeg kjøpte det opprinnelige paret av oppdretter at det var et lekspar, men glemte å høre om de har klart å fostre opp yngel. Uansett vet jeg at det ikke finnes garantier, men hadde jo selvsagt håpet
Den mindre hunnen har nå tatt plassen, og i går så jeg antydning til leksatferd på de to, med fargeskifter og hele sulamitten. De holder til å samme kokosnøtthule. Den andre hunnen er fortsatt i hulen som hun har tatt bolig i. Er ikke så bekymret for om hun er syk, for da hadde hun blitt plukket på, som det nevnes.
Hulen er for øvrig en lien terracotta potte som jeg har begravd mer enn 1/2 av i sanden, og satt en liten plante og stein foran for å gjøre inngangen mer mulig å forsvare. Men jeg har ganske godt innsyn i hulen og kan ikke se noen egg. Likevel, hannen okkuperte den samme hulen en dag eller to for noen dager siden.
Tusen takk for svar
Ble fortalt da jeg kjøpte det opprinnelige paret av oppdretter at det var et lekspar, men glemte å høre om de har klart å fostre opp yngel. Uansett vet jeg at det ikke finnes garantier, men hadde jo selvsagt håpet
Den mindre hunnen har nå tatt plassen, og i går så jeg antydning til leksatferd på de to, med fargeskifter og hele sulamitten. De holder til å samme kokosnøtthule. Den andre hunnen er fortsatt i hulen som hun har tatt bolig i. Er ikke så bekymret for om hun er syk, for da hadde hun blitt plukket på, som det nevnes.
Hulen er for øvrig en lien terracotta potte som jeg har begravd mer enn 1/2 av i sanden, og satt en liten plante og stein foran for å gjøre inngangen mer mulig å forsvare. Men jeg har ganske godt innsyn i hulen og kan ikke se noen egg. Likevel, hannen okkuperte den samme hulen en dag eller to for noen dager siden.
Tusen takk for svar
Postet 17.09.09 kl 08:27