Sebraciklide med kjerlighetssorg.
For en stund siden kjøpte jeg meg et lekspar med sebraciklider, og de har hatt det greit og kost seg i karet sitt, uten andre arter sammen med dem.
De har også ynglet endel, og de har vært kjempeflinke barnepassere.
De har hatt kraftig og fin farge, og dte har vært helt fascinerende å se hvordan de graver og flytter på ting i karet.
Men, så over til problemet.
Jeg vet ikke helt hva som skjedde, mulig at PH'en i vannet ble for høy, men hunnen ble iallefall syk og døde
Hannen har ordentlig kjerlighetssorg, og tør ikke komme ut lengre, stakkars. Han er helt gråsort og mistrives.
Yngelen, som er ca 10-12 stk svømmer rundt i midten på karet, men de er ikke større enn ca en cm lange.
jeg lurer på om jeg skal kjøpe en ny hunn til hannen, for slik kan han jo ikke ha det...Jeg synes synd på ham!
Regner med at om det fortsetter på denne måten, vil han dø av mistrivsel.
Hva synes dere jeg skal gjøre?
Skal jeg kjøpe en ny hunn nå, eller skal jeg vente å se om yngelet vokser opp?
Vil en evt. ny hunn ete opp yngelet?
De har også ynglet endel, og de har vært kjempeflinke barnepassere.
De har hatt kraftig og fin farge, og dte har vært helt fascinerende å se hvordan de graver og flytter på ting i karet.
Men, så over til problemet.
Jeg vet ikke helt hva som skjedde, mulig at PH'en i vannet ble for høy, men hunnen ble iallefall syk og døde
Hannen har ordentlig kjerlighetssorg, og tør ikke komme ut lengre, stakkars. Han er helt gråsort og mistrives.
Yngelen, som er ca 10-12 stk svømmer rundt i midten på karet, men de er ikke større enn ca en cm lange.
jeg lurer på om jeg skal kjøpe en ny hunn til hannen, for slik kan han jo ikke ha det...Jeg synes synd på ham!
Regner med at om det fortsetter på denne måten, vil han dø av mistrivsel.
Hva synes dere jeg skal gjøre?
Skal jeg kjøpe en ny hunn nå, eller skal jeg vente å se om yngelet vokser opp?
Vil en evt. ny hunn ete opp yngelet?
Postet 04.10.09 kl 14:06
Han kunne trengt en ny frue ja. Er ynglen så lien at den går i munn på den nye hua, ja da er jeg redd ynglen går ned på høy kant. Har selv en han og to huer. Tok ut hula med egg en gang og tok med feil hue. Dagen etter var eggene spist opp. Slik er det også med yngel om den er så liten at munnen til hua har plass.
Dem lever i en grotesk verden disse ciklidene
Dem lever i en grotesk verden disse ciklidene
Postet 04.10.09 kl 14:24
Postet 04.10.09 kl 16:41
Sebraciklider yngler jo vanligvis hele tiden, så sånn sett er det kanskje det beste å kjøpe seg en ny hunn. Yngel kan jeg jo få hele tiden.
Men tar hannfiskene til takke med hvem som helst, eller kan jeg risikere at han og en ny hunn ikke passer sammen og vil sloss?
De er jo ganske territorielle og hissige...
Men tar hannfiskene til takke med hvem som helst, eller kan jeg risikere at han og en ny hunn ikke passer sammen og vil sloss?
De er jo ganske territorielle og hissige...
Postet 04.10.09 kl 17:27
Endret: 04.10.09 kl 17:27
SiljepiljeSebraciklider yngler jo vanligvis hele tiden, så sånn sett er det kanskje det beste å kjøpe seg en ny hunn. Yngel kan jeg jo få hele tiden. Men tar hannfiskene til takke med hvem som helst, eller kan jeg risikere at han og en ny hunn ikke passer sammen og vil sloss? De er jo ganske territorielle og hissige...
Sebra hannen er vår yr hele året så han tar det han får av huer. Har selv 2 huer og en hanne. Og han bytter på å sette egg på begge to. Kan tro jeg har tatt ut mye yngel. Har prøvd med annonser og har en ute nå også, men det er ikke lett å bli kvitt dem. Når en får 2-400 yngel på disse to huene hver mnd blir en lett frustrert. De er værre enn kaniner. Anbefaler deg kun å ha ei hue!!!!
Postet 04.10.09 kl 17:52
Hehe... Så i første innlegget ditt at du hadde kjøpt et leiksparr av disse ciklidene. Disse gies bort nærmest over en lav sko, så håper du ikke ga alt for mye for dem.... Leikspar er det så fort du setter ei hanne og en hue sammen av disse sebraciklidene. Har du ikke egg på dem i løpet av 2 uker, er en av dem sterile. Uannsett hvilken han og hue du satte sammen som er kjønnsmodne. Ja de er som kaniner..........
Postet 04.10.09 kl 17:56
loffaHehe... Så i første innlegget ditt at du hadde kjøpt et leiksparr av disse ciklidene. Disse gies bort nærmest over en lav sko, så håper du ikke ga alt for mye for dem.... Leikspar er det så fort du setter ei hanne og en hue sammen av disse sebraciklidene. Har du ikke egg på dem i løpet av 2 uker, er en av dem sterile. Uannsett hvilken han og hue du satte sammen som er kjønnsmodne. Ja de er som kaniner..........
Neida
Jeg har heldigvis ikke gitt så mye. Tror jeg ga 25 kr for dem eller noe slikt, og det er en overkommelig pris.
De svømte sammen med flere av samme art, men disse to hadde tydeligvis funnet hverandre og var "kjærester". Jeg hadde fulgt med på dem en stund.
Håper at en ny hunn kan få ham opp i humør igjen
Grunnen til at jeg ville beholde denne yngelen, var at jeg har en nabo som synes de var så fine, og ville ha noen.
Skjønner ikke helt hvorfor ikke flere vil ha Sebraciklider (eller jo...jeg skjønner jo egentlig det...) men så lenge de holdes sammen med sin egen art, så går det jo somregel greit?
De er jo så vakre å se på, og kjempefascinerende å studere, og så blir det jo litt størrelse på dem når de er voksne også
Jeg synes iallefall de er vakre og spesielle!
...og en ting til- De ELSKER sanden på bunnen, de ble helt andre fisker da jeg byttet over fra grus til finkornet sand!! Fantastisk!
Postet 04.10.09 kl 18:23
Endret: 04.10.09 kl 18:26
Sebraciklide er en populær fisk/ciklide for de som vil prøve seg på å få egg og yngel på eggleggende fisk for første gang. Jeg prøvde første gang juvel ciklide og sebraciklide. Fikk egg og yngel bare ved å knipse i fingrene, hehe. Når en ser på hvor mye yngel dem får, skjønner JEG iallefall hvorfor folk vegrer seg. Hadde du bodd nærmere skulle du gjerne fått 2-300 yngel av meg. Holder meg stort sett til corydoras (har 7 forskjellige grupper), men har også en 350L i stua med forskjellige ciklider. Sebra, mossambicus, golden, paletter og løvehodeciklide for å nevne noe. Det tygges på egg/yngel, det legges og klekkes egg i huler og det er et yrende liv. Har også 3 skjønne Heros, 1 hann og 2 huer. Utrolig vakre. Det er en utrolig vakker hobby vi har ;- =)
Postet 04.10.09 kl 18:43