Sommerfuglciklide yngel.

For ca 1 måned siden kjøpte jeg meg et par sommerfuglciklider og i går oppdaget jeg at de har lagt egg, noe som jeg syntes var utrolig morro. Satte meg ned å leste litt om foring av sommerfuglciklide yngel o.l. så det med foring er greit, men siden dette er første gang jeg har sommerfuglciklider som har lekt så har jeg likevel noen spørsmål.
Leste at det var sjelden yngelen vokste opp de første gangene. Hva er årsaken til dette? og hva kan jeg gjøre for å hindre at de dør?
Og kan jeg ta vannbytte i akvariet som vanlig selv om det er egg/yngel oppi der? Eller er det visse ting jeg må ta hensyn til?
Ingen som har noe svar til meg?
Hei, hvor stort er karet ditt og hvilke andre fisk har du oppi med ciklidene?
Ofte går eggene til grunne før de rekker og klekke. Spesielt hvis det er snakk om et yngre og uvøvd par, og det er det jo som regel de første gangene de leker i et selskapskar.
Når eggene først klekker så er det de andre fiskene i karet som er den største trusselen mot yngelen, selv om foreldrene også kan finne på og spise dem. B.l.a er tetraarter kjent for å være noen riktige pirater når det kommer til å snappe yngel.

De gangene jeg har lykkes/giddet å avle sommerfuglciklider, så har jeg tatt yngelen fra foreldrene etter en ukes tid og foret dem opp i et 30-40 liters kar.
Ellers kan det være greit å gå litt mer forsiktig frem enn vanlig når du skal bytte vann og ikke rote mye rundt i karet. Dette kan stresse fiskene og føre til at de spiser eggene.

Håper dette var litt til hjelp, du må nok være forberedt på at fiskene dine trenger noen runder med egglegging før de får det helt til
Takk for svar.

Akvarie mitt er på 75 liter og sommerfuglciklidene deler det meed noen kardinaltetraer kirsebærreker og snegler.
Vil kardinalene spise yngelen?
Men hva er årsaken til at eggene ofte går til grunnen før de klekker?

Jeg har ikke store håp om at de lever opp, men hadde jo vært gøy da.
Eggene bruker å bli spist av foreldrene de første gangene et ungt par har lagt egg. De trenger noen runder med egglegging for å "trene" seg liksom. Var det jeg mente.
Eggene går ikke til grunne av seg selv såfremt de er befruktet og blir passet på. Kardinalene du har oppi der vil nok forsøke og ta yngel men har du endel planter og andre skjulesteder i karet så kan det være noen greier å leve opp med tid og stund
Uansett er det veldig intr å se på foreldrene når de steller med egg og yngel.Det er jo også et tegn på at de trives i karet ditt siden de leker.
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap