Guianacara geayi

Noen her som har erfaring med denne?
Er den lett og få tak i, og vet dere ca pris? Er nok variasjon i pris fra her nord og sørpå, men hvis noen har tips, så har jeg ihvertfall noe og gå ut ifra..
Og hva er et must for disse fiskene? planter, røtter, gjemmesteder... Sandbunn er opplagt, men resten er jeg usikker på. Sto ikke så mye om disse...
Hei.
Morsomt at du spør om denne fisken, da den absolutt er en av mine favoritter. Jeg har 3 stykker av disse i min 450 liter, og dette er virkelig artige fisker. Jeg har 2 hunner og en hann, og hannen har hatt yngel med begge jentene. Disse går i selskap med mange andre fisker, så de klarer aldri å fostre opp kullene, derfor har jeg nå tatt ut en del av yngelen og forer opp disse i et eget kar. Til å være store ciklider er disse utrolig fredelige, til og med når de passer på yngel er ikke disse like terroriserende som mange ciklider kan være. Og de ser jo utrolig flotte ut også da
Hvis du går inn på profilen min og 450-literen vil du se bilder av de 3 voksne.

Om dette er en fisk som er lett å få tak i vet jeg ikke, men jeg tror ikke den er så vanlig. Ihvertfall hvis man ser ut i fra hvor mange som holder denne her på akvaforum, ser det ut til at svært få har denne. Jeg kjøpte mine på Dahls Dyrerike, og jeg ga ca 200,- per stykk mener jeg å huske.

Hvis du sliter med å få tak i, så kan du sikkert få kjøpe noen av meg om noen måneder
Linka
Og hva er et must for disse fiskene? planter, røtter, gjemmesteder... Sandbunn er opplagt, men resten er jeg usikker på. Sto ikke så mye om disse...

Sandbunn er som du sier et must ja, disse kan være ganske glad i å grave! Disse leker i huler, så hvis du ønsker å få oppdrett på disse må du nok skaffe deg en hule. Mine har forelsket seg i den største malle-skiferhula jeg har, og har lagt egg i denne 4 ganger nå. Jeg har ikke sett disse spise på plantene mine, så når det gjelder innredning er det bare å fylle på med planter og røtter som du ønsker selv.
Har sendt mail til dyrebutikkene her i byen med spørsmål om disse.. Fått svar fra en. Han skulle sjekke lister å se på pris neste gang han skulle bestille fisk.
Har en keramikkhule stående.. Var en malawi jeg hadde som bodde der. Kan den gå greit?
Ellers så prøver jeg å finne fren til planter og sånt, men er ikke så lett synes jeg..
Går sikkert greit med den, så lenge den er stor nok til at de får plass inni der selvfølgelig.
Vanskelig å gi noen råd angående planter altså, det blir jo mye smak og behag. Men hvis det er en plante jeg vil anbefale så er det lotus. Har fått det i karet nå, og det gjorde seg virkelig. Sammen med sverdplanter og kjempevaisneria ble det rett og slett skikkelig fint. Lenge siden jeg har tatt bilder av 450-literen nå, det som ligger ute på profilen er ganske gammelt. Mye nytt oppi der, og flere ominredninger siden bildene ble tatt.
Får snuse videre rundt i plantebasen å se hva jeg finner ut...
Hvis jeg ikke får napp i butikkene, hva tenker du ang pris på fiskene? Hvis/når du skal selge... Har god tid jeg
Guianacara geayi er en meget sjelden fisk. Tviler sterkt på at den finnes her i landet overhodet.
Av alt det jeg har sett som "geayi" har det ikke vært den arten med andre Guianacara som f.eks owroewefi eller "red cheek".
Eneste unntaket er noen jeg fikk tak i fra Tyskland fra noen år siden.
De døde dessverre etter et filterkræsj en helg jeg var borte - selvsagt mens de gikk med yngel.

Vanligvis er det vanskelig å skille Guianacara artene fra hverandre.
Arten på bildene det linkes til lenger oppe i tråden er enkel å kjenne igjen. Det er nemlig Guianacara sp. Red Cheek...
Bildene det linkes til lenger oppe i tråden er mao av feil art. De viser Guianacara sp. "Red Cheek" og IKKE Guianacara geayi.
Geayi har ikke svarte stråler fremst i ryggfinnen og de har ikke den røde flekken på gjellelokket.
Når det er sagt så synes jeg personlig at "red cheek" er en vakrere fisk enn geayi...

Ekspertene strides - noen mener at sp "Red cheek" er en variant av owroewefi mens andre mener det er en egen ubeskrevet art.

Bildet jeg legger ved er dårlig men det viser den ekte geyi med yngel noen adger før det omtalte filterkræsjet.
da er bildene, eller navnet, i fiskebasen feil da ser det ut til.. Er tydeligvis Red cheek jeg er ute etter. da blir det kanskje litt lettere for stakkars fiskebutikkmannen og finne frem også.
Med det samme Jo, hvordan hadde du innredd karet der de fiskene dine gikk? eller var det mer som et selskapskar?

Ja, hvis det er fisken på bildene du er ute etter så er det Guianacara sp. "Red cheek". Det er en fisk som det bør gå an å få tak i uten problemer.
Du har helt rett navn / bilder i fiskedatabasen stemmer ikke overens.

Disse er enkle å holde. Kan bruke litt tid på å finne seg til rette i nye akvarier så de kan være litt sky til å begynne med.
Selv om de ikke blir store bør de ikke gå i akvarier på under 180 liter - da blir de mer sky og redde.

Jeg innreder karr for Guianacara som jeg gjør med nesten alle andre akvarier for søramerikanere: fin grus / sand på bunnen, noen steiner og masse gjemmesteder mellom røttene.
Guianacaras setter også pris på huler i form av terrakotta potter som det stables røtter over.

Bildet jeg legger ved er et for meg typisk søramerikaoppsett - uten at det dermed sagt er noen som helst form for fasit.
For meg funker det i hvertfall.
For ett flott kar! Er noe sånt jeg ønsker og få til, emn det blir liksom aldri slik man ser det for seg, merkelig nok
I det karet har jeg tenkt på og holde C. Panda, Red Cheek og evt en stimfisk.. Vet ikke helt hvilken enda, må kikke litt til. Men en annen ting.. Blir denne fisken 8 eller 15 cm som fullvokst?
Ble litt usikker nå...
Den største Guianacara sp. "Red cheek" jeg har sett målte 17 cm da han døde. Den var veldig stor.
Ca 15 cm regnes som normalt for arten.
ok.. Greit og få ca rett størrelse på dem
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap