Hvor raskt vokser scalarer?

Inaktiv bruker
Har lyst på scalare, men vet at karet mitt er for lite etter normen for arten. Derfor har jeg forsøkt å få tak i dvergscalare uten hell, de ser ut til å være omtrent umulige å oppdrive.

Så lurer jeg litt på - hvor raskt vokser scalare om jeg kjøper de veldig små? Tenker som så at det sikkert blir et større kar med tida - kanskje allerede til neste sommer, og det kan kanskje gå an å ha noen i 100 litern min hvis de er små/ungfisk?
Vil jeg rekke å få tak i større kar til neste sommer, eller vokser de til for raskt?
Tenker at det nok blir et hjørnekar på minst 250 liter etter hvert, noe som vil være tilstrekkelig for scalarene.
Hvor fort de vokser avhenger veldig mye av stellet de får. Driver man oppdrett, så fôrer man dem skikkelig og med næringsrik, variert kost. Da vokser de så det knaker, man ser de er større fra uke til uke.

Små-scalarer i butikk tør jeg ikke si noe om kvaliteten på, men jeg så en annonse her for en scalare til salgs nylig. Selger mente den han/hun hadde hatt den i hele to år... men den var bare 5 cm!! Det var helt tragisk. Scalarer med bra nok næringstilgang ville vært det dobbelte på de to årene. Den har sannsynligvis levd på næringsfattig og dårlig kvalitets-flakfôr eller noe sånt.

Inaktiv bruker
Takk for kjapt svar
Ut fra det du svarer vil du altså ikke anbefale det?
Jeg vil egentlig ikke si noe fra eller til - det er liksom ikke min sak å avgjøre det
Men jeg ville ikke anbefale deg å skaffe scalarer egentlig, ikke riktig enda.
Det blir litt feil å si "go for it, men gi dem dårlig mat så de ikke vokser så fort" :p

Om du venter til over nyttår så har du bare et halvår igjen til du får større akvarium, og da kan det nok gå greit.
Inaktiv bruker
Kjempeflott
Da følger jeg rådet og venter til over nyttår, da har jeg nok begynt å tenke litt på hvilket akvarium jeg skal kjøpe mot sommeren.
Tenker litt sånn at dersom jeg skaffer meg scalare som egentlig trenger mye større plass, har jeg et realt "salgsargument" overfor mannen min, når det gjelder anskaffelse av et større kar . Da MÅ vi jo bare ha et større....hehe
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap