Hvordan få sommerfuglciklide i lek?

hvordan trigge sommerfuglciklider til lek og er det noen av disse fiskene siom ikke bør vær la med dem:

kobbertetra
svart neontetra
kampfisk
og sommerfuglfisk
tar i mot alt av råd
Hei går utifra du har et par som viser interesse for hverandre allerede?
Du kan jo prøve med et større og kjølig vannbytte og så fore med noe proteinrikt like etterpå.Fks meitemark (fungerer veldig bra hos meg) eller mygglarver, lykke til!

Når det gjelder de artene du har oppi der har jeg ikke så mye grunnlag og uttale meg på, men tetra arter er null problem og ha sammen med sommfuglciklider, kampfisk er jeg mer skeptisk til.Jeg hadde kampfisk oppi med mine en periode, men den ble ganske aggressiv mot sommerfuglene etter hvert.

tyusen takk for svar

har tre kampfisk hunner som bare irriterer seg over hverandre de bryr seg ikke så mye om de andre
å få sommerfuglciklideri lek er generelt lett i et rent vann, å få eggene til å klekke, eller foreldrene til å passe wiglersene er litt verre igjen.

men noen tips for å få de i lek.
de trenger mørke gjemmeplasser(flyteplanter), snille fisker som ikke stresser dem og mange mulige plasser å legge eggene sine, mine SC legger egg på nye steder hver uke.

for er viiktig, variert god mat, som artemia, rød mygglarver(kjøpt i en god akvariebutikk, for da har ikke larvene tint og frøset igjen) enda ikke fore for mye røde mygglarvet, men 1-2 dager uken, jeg pleier å holde kulen med frossenmat oppi hos SC så når de har fått nappet litt så flytter jeg kulen over til selskapsakvariet, hvor ALT blir spist opp og ikke ligger og råtner.
kanskje prøve å fore 4-5 ganger dagen med variert mat, men bare bittelitt for om gangen.
også viktig med tørfor som inneholder myevitaminer, mineraler osv.
man kan tydelig se at hua blir brei og full av rogn når hun er foret skikkelig.
jo bedre mat de får jo fortere vil hunnen klare å lage rogn.

å ha et rent vann er viktig ved hold av sommerfuglciklider, jeg bytter vann 2-3 ganger i uken, men bytter da bare max 15 liter av 70 liter.

skru opp temperaturen til 28 grader, og senke PH en til 6,5 - 7 er trigger mine til lek, noen dråper eikebark dagen etter vannbytte.

ellers så må jo paret like hverandre.

når jeg er lat og slurven med mat og vannbytte slutter mine å legge egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap