Gravid scalare?

Jeg har idag 5 stk scalare mix i akvariet mitt og de har vært der i litt over en måned snart. Jeg har ikke sett noe tegn til at det er dannet noe par, men den ene har skikkelig kulemage. Ingen av de andre har antydning til det utenom når de har spist, men da er den normal igjen dagen etterpå.

Kan denne være gravid eller er det sykdom?

Vannverdier er på topp.
No2 = 0
PH = 7,4
GH = 6
KH = 3

Hilsen spent nybegynner..
En gravid scalare, det skulle jeg likt å se!

Scalarer er som fisk flest; de er ikke gravide, men legger egg. Unntaket er jo selvfølgelig levendefødere, da disse er gravide i gåsetegn.

Hvis du med gravid derimot mener rognstinn, så kan jo det hende, selv om jeg aldri har lagt merke til dette på mine scalarer før de legger egg. Det kan hende den rett og slett er forspist eller er forstoppet.
hehehe... Stemmer jo det at scalare IKKE blir gravid., men ja jeg mente rognstinn. Etter nøye iakttagelse så ser det ut som den rett og slett er glupsk og ikke "gravid" som jeg trodde.

Tusen takk for svar.
Plussmedlem
Hvor store er de? De blir ikke kjønnsmodne før de når ca. halv størrelse av fullvoksen, altså rundt 7-8 cm.
Viktor
Hvor store er de? De blir ikke kjønnsmodne før de når ca. halv størrelse av fullvoksen, altså rundt 7-8 cm.

De er vel ca 5-6 cm fra munn til halefinnen slutter. det er den med stor mage. de andre er litt mindre. noe jeg tror er resultat av en litt for sulten scalare. fikk litt mat idag også, og magen er like stor igjen. den går også alltid å "snapper" til seg mat og det som ligner på mat..
Jeg skulle gjerne lagt ut noen bilder, men kabelen fra tlf til pc er på jobben.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap