Hvilke fisk kan jeg ha sammen med scalare?

Heisann

Jeg har ryddet karet mitt, og har nå en stim med kardinaltetra og rødmunnstetra, ancistrus, praktbotia og selvfølgelig scalare - fordelt på 240 liter. Jeg har også gullfisk (desverre) enda gående med disse fiskene, men de skal ut neste uke. Det ser faktisk ut til at de går veldig godt overens, men det ser ikke bra ut utsendemessig, så derfor skal gullfiskene ut. Hvordan erfaring har dere med Praktbotia, forresten?

Jeg har begynt å interessere meg for andre typer ciklider enn scalare, og syntes de er så fantastisk pene. Da jeg hadde guppy, platy og alle slike "nybegynnerfisk", var jeg på vei å kjøpe meg et par ciklider, men jeg fikk stoppet kjøpet før hun tok fiskene i posen. Hun sa at alle mine småfisk kom til å bli spist opp, så da droppet jeg det og kjøpte Gurami heller. Ikke at disse var så mye bedre med småfiskene, men det er sånn man lærer.

Problemet mitt er at jeg har null erfaring med ciklider/malawi, og satser ikke på å spørre uprofesjonelle (ikke alle) butikkansatte om fisk - da jeg har gått på trynet med den før.

Det jeg i hovedsak lurer på, er hvilke ciklider/malawier som går godt overens med scalare, praktbotia, ancistrus (de skal få bli uansett) og ganske store stimfisk? (Eller blir stimfiskene å gå gaiken uansett?). De fiskene jeg var på vei å kjøpe var helt blåe og helt gule, aner ikke hva de heter, men de var utrolig pene! Noen som vet hva de heter, forresten?

Jeg har lyst at noen her skal fortelle meg om erfaringer med forskjellige typer ciklider/malawier, hva de går overens med, hva de tåler, agresivitet, vanskelig/lett å holde/få til osv.

Håper det er noen hjelpsomme sjeler der ute . Tar imot all info, si gjerne hvis det er noe annet jeg ikke har spurt om og skrevet her.
Hvilke vannverdier (ph, kh) har du i akvariet ditt? Afrikanske malawi krever helt andre vannverdier enn søramerikanske scalarer, rødmunntetra og kardinaltetra - de krever også langt mer sirkulasjon i vannet. Jeg vet ikke hvor godt egnet et 240liters kar er for malawi (om det er for lite), det får andre svare på, men anbefaler deg å velge enten malawioppsett eller et selskaps/søramerikansk oppsett.
I en 240liter er det begrenset hvor mange forskjellige sorter ciklider man kan ha, men et par Scalare + et par apistogramma/nøkkelhullciklider/sommerfuglciklide etc bør gå fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap