Blass sommerfuglcicklide hun

Har to sommerfuglciklider som jeg mener bestem er hun og han.
De er etter hverandre og sammen hele tiden, på meg så virker det som de har de greit sammen, _men_ hunnen er ganske så selvvalgt fargeløs.

Ser hun fra tid til annen slapper av i et hjørne med bra farger (med farger tenker jeg på de sorte områdene rundt øynene og kropp) så begynner hannen å gni seg inntil eller de setter av gårde rundt i karet og fargene forsvinner mens jeg ser på.

Er det dårlig match vanlig oppførsel eller har jeg to hanner ?
De har gått sammen i en måned ca.
dette høres ut som en dårlig match eller så har de for liten plass,eller blir stresset av andre fisk, lite gjemmeplasser osv

når sommerfuglciklider er par, er de veldig harmoniske, de svømmer sammen, spiser sammen, renser egglegingplasser sammen osv.
det skal ikke være noe jaging eller knuffing, annet en litt dytting når de er i lekshumør.

det som hjelper for å oppmuntre de til å være venner kan være å gi den noe å holde på med hele tiden så de ikke krangler, for eks fore mange ganger daglig med variert for og bare lite om gangen.
å ha sand i akvariet er en god løsning, da vil de bruke mye tid til å grave fram matrester i sanden.

eventuelt gi dem noen andre snille fisker å jage på, men som kommer eg vekk når den blir jaget.

er hunnen mørk i fargene er det nok vannkvaliteten som er dårlig, prøv hypppige små vannbytter, og suge oppp eventuelt slam fra grusen.

Er sand i karet (rådasand 0.4-0.8).
Vil si hun er mere lys i fargen, ikke fullt så gul som hannen. Det som skiller de er de markante mørke flekkene over øyne og kropp, de er de som er blasse på hunnen. Hun kan hvis hun vil men mesteparten av tiden er flekkene "skrudd" av.

Er lite graving på de, napper litt i toppen av sanden i blant, men det stopper med det.

De holder sammen og virker ok for det meste, men når de farer rundt i karet, hunnen først og hannen etter, blir jeg litt usikker på om det er jaging eller lek.

Ellers går de sammen med 12 kardinaltetra, 6 pansermaller som ikke plager noen (hvis en ser bort fra litt matkrangling ved foring).
det høres ut som ligg jaging, men ikke noen brutal slossing.
må følle med å se hva det utvikler seg til.
blir hunnenpassiv og mørk eller hvit må tiltak tas til.

har du bilde av parret?
hunnen vil jo være rundere en hannen og får rød buk.
etter at hun har lagt egg en gang vil hun alltid være litt rød i buken, og bli rødere ettersom hun bygger opp rogn i buken.

at de er lyse i fargen er ikke farlig så lenge de ikke er hvite.
er de oppdrettet eller viltfanget?
det kan være at hun enda er en del ung enda da.
de som er opppdrettet er sterkere i fargen en de som er mildt avlet på ellr VF.

hannen min tøffer seg skikkelig for meg og strutter farger hver gang eg går forbi karet, mens hunnen viser seg mer fram når hun er sulten.
mine skrur også av og på fargene sine hele tiden.

Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap