Dvergacare

hei, nå har fiskene kommet i hus
12 kardinaltetra og to dvergacarer. Har sittet og sett på dvergacarene hele kvelden og håper de blir et par...... føler meg ganske overbevist om at de i det minste er av motsatt kjønn.
de har en leirhule og mange fine plasser under flere røtter så nå håper jeg på lek og egg. det ser ut for meg som om det er hunnen som er etter hannen, de er litt på hver sin kant , litt "sammen" og hun er borte og dytter litt på han, tror jeg

de er ca 3-4 cm store begge to, og begge har en mørk stripe, den ene er mer grønn enn den andre som er mørkflekkete over stripen, lyder dette som en hunn og hann? i butikken var de nemlig ikke helt sikre..............de er vel fremdeles små, for små til lek?

tar imot tips og råd med takk
Plussmedlem
Du har fått deg noen fine fisk.
De er for små til lek, men stell dem godt så vokser de nok til.

Dvergacara kan spise kardinaltetra hvis du er uheldig med temperamentet på disse.
Mine gjorde aldri det, men andre har opplevd det motsatte.

Jeg fikk yngel stadig vekk. Far ble jaget vekk etterpå.
Hvor stort er karet ditt?

karet er 90l, og fiskene er kjøpt inn etter anbefalinger her inne
hittil veldig fornøyd
spennende å følge med på! Håper de vil trives og at jeg får til å holde vannet friskt for dem.
Plussmedlem
I 90 liter burde far ha muligheten til å trekke seg vekk hvis det blir yngel
burde jeg sette hulen i den ene enden av karet kanskje?
nå står den i midten, mens det fins gode huler under røtter i begge ender.
vil de dele karet i to (likt)mellom seg eller vil hunnen simpelthen gjøre krav på det beste stedet og la han surre rundt der han vil? (så lenge han holder avstand til henne og yngel/egg?
Plussmedlem
Hos meg gikk de i 350 liter.
Så lenge hannen holdt avstand så var det greit for hunnen.
Yngelen forsvant etter hvert fordi det var/er nok av andre fisk i dette karet også.

Det er jo ikke sikkert at de kommer til å bruke hulen i midten.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap