Nå har det seg slik at jeg for noen mndr. siden fikk et par Cichlasoma Octofasciatum. (Jack Dempsey) Disse har vært eneherskere i et Rio 120L, men jeg synes de hadde vokst seg for store til å være der. (Ca. 15 cm.)
Siden jeg har blitt en overbevist "troffe"-gutt, vil de ikke ha noen fremtid hos meg. De andre karene er seff. opptatt.
Jeg har grublet i det vide og brede på hva som skulle bli deres skjebne, og kom til den konklusjon, at de må bøte med livet. Det var med tungt hjerte at dette ble bestemt, men etter å ha lest bla. her inne om (no offence, now) folk som putter fisk i kar hvor halen henger ut på en side av karet, og hodet ut av den andre, så var ikke salg/gi bort et alternativ.
Men Hr. og Fru Dempsey, populært kalt Adolf og Ewa, pga. oppførsel og temprament, ville det annerledes.
For noen dager siden, da lystet tentes om morgenen, hadde Ewa lagt egg. Dem hadde Ewa plasseret på den innvendige Rio pumpen av alle steder. De har jo en fin flat sten de kunne brukt, men neida... Bedre å stå på hue og vifte friskt vann over eggene.
Bottom line: Nå har jeg en 40-50stk. med frittsvømmende yngel av disse, som blir passet meget godt og omhyggelig på. Svømmer en litt langt i fra flokken, er Ewa der med en gang, super den i seg, og spytter den tilbake med en advarende "finne" om at det er farlig ute i den store aqua-verden.
Har en mistanke om at paret skjønte hva som kom deres vei, og gjorde det smarteste de kunne finne på.
Nå har ikke AquaLife hjerte til å sende dem videre til de evige fiskevann, så nå har de i hvertfall kjøpt seg litt lengre tid her hos meg.
GOD JUL, alle sammen!